Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa UIA ( CFSIIUM )



Assalamualaikum.

Yes.Writting time.Sebelum tu,ema nak share satu link kepada korang semua yang nak tahu tentang Pusat Asasi UIA.
<LINK>

Blog brother Kamil nie banyak menceritakan tentang akademik CFSIIUM.Very good info.Bacalah untuk mendekatkan diri dengan akademik CFSIIUM.*cewah*

Insya-Allah,untuk mendekatkan diri dengan Suasana mahupun persekitaran CFSIIUM,kerja Ema pulak nak menulis bab ini.*wink2*

Brief intro,jika PALAM untuk budak asasi UiTM,CFSIIUM adalah akronim untuk Centre of Foundation Studies International Islamic University Malaysia


UPDATE 2/4/2014 : Dengan terbinanya Kampus CFSIIUM baru di Gambang, maka pelajar intake baru (medic,pharmacy and dentistry) akan ke CFSIIUM Gambang dan bukannya ke CFSIIUM PJ. Oleh sebab still under construction, semua pelajar tidak dipindahkan ke Gambang lagi, hanya new intake 3 course sahaja baru.

UPDATE 14/5/2014 : Dah hampir 3 tahun Ema tinggalkan CFSIIUM. Therefore, maybe there is some new informations which are not updated, and improvement in faciities. In case ada something yang perlu Ema ubah atau edit, silalah bagitau. Thank You.~




Pening tak ??


Hostel(mahallah)

CFSIIUM Petaling Jaya 
Mahallah Brother : Mahallah khadijah, Mahallah Umar Al-Khattab dan Mahallah Fatimah Az Zahra
Mahallah Sister : Mahallah Abu BakaR, Mahallah Aisyah, Mahallah Zainab 
CFSIIUM Gombak
Mahallah brother and Sister : Mahallah Maryam
CFSIIUM Gambang
Ema tak pasti. Tak pernah pergi. Katanya lagi comfortable and better sebab baru bina. 1 bilik 4 orang and katil single..

CFSIIUM PJ

Setiap mahallah ada kelengkapan utama seperti wifi,coin laundry,tv room, kiosk (excpt mahallah brother - fatimah).Tapi tak semua ada fasiliti macam cafetaria,gymnasium,photocpy shop..Mahallah yang boleh katakan lengkap ialah mahallah zainab dan umar al-khattab .Tapi korang jangan pulak sibuk2 nak tukar mahallah sebab kurang fasiliti ke aper.Bersyukurlah...




Mahallah Umar Al-Khattab (UKC)


Mahallah Zainab Al-Jahsy (ZC)


mahallah khadijah (kc)



Ema nak celoteh  pasal ex-mahallah  Ema - mahallah khadijah yang macam hospital .Satu bilik ada 4 katil. Untuk budak AED-architecture,korang akan dapat bilik SPECIAL..Bilik budak AED lagi besar,katil single dan setiap orang ada meja study besar.

Untuk budak selain AED - dapat bilik 2 katil double decker dan meja study pula  lain - ada yang 4 and  ada 3 ,korang kena share yurp. Mahallah khadijah pun ada kekurangannya macam tak ada cafe, ada food kiosk jer - tak ada bench untuk makan mcm kafe.Tapi boleh jer kalau sister nak pergi UKC kat sebelah KC untuk beli makanan..

TV room ada kat lobi dan tngkat 4. Dobi pun ada kat tingkat 4 sahaja. RM2.50 sekali basuh, nak drier pun boleh dengan harga yang sama.
water cooler~kalau tak yakin dengan kebersihannya, belilah water mineral kat kiosk, sentiasa laku atau refill air  RM0.40/liter . Di mahallah khadijah ada court,playground pun(HIK3),gymnasium di tingkat 8. Lambat sikit nak bukak, Kena jadi ahli baru boleh masuk...

Cafetaria


Ada juga cafe luar dari mahallah. 2 cafe tu jauh sikit dari semua mahallah tapi dekat dengan classroom. Al Bistro  dan Cafe E .
Biasanya brother yang penuhkan kafe tingkat bawah (malam2- lebih2 lagi nak tengok bola..)
Makanan al-bistro best (ayam nasi beriani - best)

Fasiliti CFSIIUM

Alhamdulillah. Dekat depan front dan dikelilingi Mahallah Khadijah, Fatimah dan Umar ada padang. Biasanya brothers  yang main bola sepak, selepas asar sampai maghrib. Pagi2 buta pun ada (siap pakai kain pelikat lagi.hik3).
Ada basikal yang boleh dipinjam untuk go round round cfsiium. Boleh pinjam dekat Mahallah Fatimah. 


Padang CFSIIUM 


Court2 berdekatan UKC dan sepanjang nak naik bukit boleh ditempah.  Sisters hari rabu jer kalau tak silap. Jangan risau,setiap mahallah sisters ada court.
KC,FZC,UKC dan classroom semuanya separas laut,bangunan lain, korang kenalah panjat bukit sikit jer, nak pergi mahallah Aisyah ,lagilah korang kena panjat tangga sebab terletak tinggi sekali atas bukit. (tapi yang ema hairannya,sisters sanggup pergi AC lepas kelas sebab nak makan kat sana)

Mesin atm.
1 Bank Islam dekat luar Umar khattab
2 Bank muamalat dekat tepi klinik
1 Bank CIMB tepi Al-malik Faisal Hall


Selain tu,ada busana muslimah untuk sisters..Ada banyak tudung ,jubah dan aksesori muslimah. Inner pun ada. Tudung jenis akel yang berjalur/kosong/ton warna memang banyak dalam bidang 50 dan 60. lagi,sweater dan kot UIA sekali.


Outing

Ho3.part kegemaran ramai!



pasar malam

Special outing(pasar malam) CFSIIUM PJ sahaja 
Hari: Selasa. 
Time:5pm - 8pm 
Weekend outing/public holiday:
Hari: Jumaat - ahad 
Time: 9am - 10pm
Overnight outing
Weekend dan public holiday melebihi satu hari

PAKAIAN.please take note.brother biasanya tak ada masalah.Yang sisters..Kalau pakai jubah ikut nasib,kalau pakai jeans dalam jubah kemungkinan akan kena tahan dengan pok guard,kadang2 tak.
  • matric card - sentiasa bawa kalau nak out
  • sisters - pakai kasut berlitup/stoking,nanti pok guard suruh balik tukar
  • tudung pun jangan singkat2 sangat
Ada pak guard yang sangat Strict dan memang aktif menyaman orang.Suka  duduk kat depan pintu macam statue superman. Sekali saman, terbang RM50.
dan the most important thing! 
Korang tak boleh keluar Hari Weekdays!! Walaupun hari tu ada exam..Kalau nak keluar jugak,mintak kebenaran dari mahallah office  (buat surat). Nak keluar sebab suka2 nak g shopping tak dilayan.
Nak keluar hari selasa hanyalah untuk ke pasar malam, kalau korang pergi shopping dekat Jaya One (depan pasar malam), possibility untuk ditahan sangat tinggi.

Weekend outing.Akan ada ada bas setiap 30 minit untuk ke mana sahaja dalam KL dekat main gate CFSIIUM.
Bas fames > Mid valley dan stesen U.
Ada bas rapid kl T635 dan metrobus 12>.<..
Ada lagi bas nak pergi masuk KL ,tapi tak ingat berapa sebab tak pernah naik.

Apa yang ada sekitar CFSIIUM??ohh..best.farmaseutikal!HE3.korang nak buat apalah kat sana? =_='


Ada Jaya one dalam 200 meter. Tapi nasihat ema,bawa kawan ramai-ramai sebab situ tak ramai orang + tersembunyi kat dalam. Jaya one macam center mall biasa-biasa.

Jaya one
mid valley




Tapi ramai suka pergi mid valley. Al-maklum,kat sana semuanya ada.Bas pun dah tersedia.Tak jauh mana pun,dalam 10-15 minit sampailah kalau tak jam. Tapi, kena  tunggu bas dan tunggu bas bergerak dalam 35-40 minitla..


Satu lagi.Tolong jangan sesat.Kalau nak balik>.<,bas tunggu dekat NORTH COURT, bukan exit lain selain ini.
Naik rapid RM1,metro bus RM 1.90,teksi RM 8.



Bookstore


Buku-buku yang diguna pakai


Korang akan perlukan buku-buku untuk belajar.Macam mana nak dapatkan buku teks?

Ada bookstore kat CFSIIUM yang jual buku teks sahaja. Buku teks fizik,biologi dan kimia etc boleh beli kat sana. Buku mathematics pulak dijual oleh pengedar yang akan datang ke CCFSIIUM ikut masa yang ditetapkan. be alert. Sebab buku mathematics,lecturers uia sendiri selaku writers.

Untuk dapatkan buku teks 2nd Hand,  senior akan tampalkan iklan dalam mahallah. Lebih murah atau harga tetap sama =_='.

Compilation papers. Biasanya 1 - 2 bulan sebelum periksa, persatuan organisasi pelajar mengikut course akan jual compilation papers lepas. Ada booths masing-masing untuk promote jualan papers + kuiz lepas.

*rehat sekejap.korang tak letih ke baca panjang2?..fuh.Nak
berehat dulu?*

[Maaf.Gambar di atas tak ada kaitan dengan CFSIIUM]




Majlis Ilmiah

Setiap minggu. Diulangi,hampir setiap minggu akan ada 1-2 ceramah motivasi. Usrah jugak memang banyak. Tapi kalau korang nak pergi ceramah atau usrah yang datang secara tiba-tiba, pastikan usrah/ceramah tu telah disahkan oleh cfsiium(iklan yang disahkan), sebab sesetengahnya, mungkin ada pengisian yang tak patut didengar (sebab tu diorang buat senyap2).
Ceramah dan majlis ilmiah atau aktiviti pelajar yang disahkan boleh disertai mengikut kehendak pelajar masing-masing. Tiada paksaan sangat.

Wifi
Pelajar-pelajar sekalian. Kemudahan wifi memang ada..Korang boleh daftar wifi 1 bulan selepas semester bermula.Tapi kemudahan wifi tak laju.lagi satu, sesetengahnya tak dapat langsung daftar (macam ema dan roomies).
Baik pakai broadband kalau memang nak sangat bukak internet setiap hari. Atau pun share-share broadband sesama roomies.

Electrical Appliances

List of illegal Electrical appliances
  • rice cooker,tv,vcd player,eletric boiler,eletric stove,eletric oven,mini fridge,eltric pan,sandwich toaster
Dan barang eletrik yang boleh dibawa (ikut harga daftar)

  • RM 10 - laptot +bateri , ipod , handphone set , eletric iron, battery charger, eletric kettle,[ eletric radio/cd player,mp 3] (below 15 watt only)
  • RM 5 - Eletric typewritter, adapter, table lamp, fan, automatic bread toaster, hair drier
etc: kalau ada laptop + handset + lampu meja = RM25. bayar dekat finance.  diorang bagi tempoh bayar.kalau lambat,kena denda

Satu bilik dibenarkan ada 1 extension sahaja sebab ada 2 plug dalam 1 bilik.

Elaun

Bagi pelajar biasa(huk3).Elaun KPM.majoriti dapat RM1250.kalau campur dengan elaun pengajian RM1700+ macam itulah.tapi korang dapat rm1250 sahaja sebab RM500 nak kena bayar yuran daftar. TAPI! Nak daftar UIA, Korang kena bayar pakai duit sendiri dulu melalui bank muamalat.
Duit masuk lambat. Kalau junior2  dapat sekitar 1 bulan lebih lambat dari senior. Then, kena ikut abjad nama >.<. Jadi,kenalah guna elaun sendiri dahulu untuk 1-2 bulan pertama..
Bagi bursary. Paling tinggi dapat RM4000+,lambat sikit RM3000+.
Elaun diberi ikut semester. Short sem tak diberi yer.




ZONE TAARUF's WEEK

Dress code

Dress code sangat ketat untuk minggu taaruf.Baju normal CFSIIUM bagi sister


Maafkan Ema sebab muka sister macam nie T.T
Yang atas nie baju formal.Pakai sekali sahaja setakat nie dekat CFSIIUM.


  • Baju kurung or jubah. Tudung 50+60+jilbab warna PUTIH. Kalau tak ada,pihak committee akan sediakan dalam kit taaruf.
  • Kasut pula berlitup dan..warna gelap.
  • Matric card sementara kena pakai sentiasa.
  • Brothers,baju kemeja putih yer.
  • Dress code nie pakai waktu taaruf DAN hari Rabu. Biasanya akan buat spotcheck dekat laluan ke kelas hari rabu.tapi takla selalu.it is unexpected.So,drees code kena alert hari rabu - especially brothers.RM50 yer.
  • Slipper tak dibenarkan dalam campus ground dan outing(Sisters).



Taaruf week


angka giliran untuk daftar.So,datang la setengah jam awal!!


Taaruf sini tak lama.5 hari sahaja .Nanti, korang akan dibahagikan ikut course masing-masing. Ema budak biological science(biosc). Course lain ialah 

  • Medic (MEDCY)
  • physical science(physc),
  • English (BEN),
  • Arabic (BAR),
  •  Islamic revealed knowledge (IRK)
  • Human Science (HS)
  • Economics (Econs)
  •  dll.

Adjust la dengan singkatan tu sebab korang akan pakai sampai.....bila-bila.he2

Taaruf week nanti pihak komiti akan bekalkan beg berisi temporary matric card,buku program,baju batik,alas tempat duduk, tudung putih 50.
Okk.antara aktiviti minggu taaruf  seperti briefing yang banyak,sesi counseling,cfs song bai'ah practice,APT n EPT test,cultural night(siapa nak perform,boleh daftar),photography session untuk buat matric card, touring cfs dan last sekali closing ceremony (welcoming & bai'ah ceremony).
Tak ada bab2 ice breaking,lepas tu sesi main-main macam nak masuk tingkatan 1 ^_^
Sisters n brothers kena well aware dengan dress code and timing,kadang2 dia akan denda orang kalau buat kesalahan ni.
Dan.waktu nie,congregational prayers memang wajib untuk waktu subuh,maghrib n isyak.Selepas taaruf,korang boleh sahaja nak solat dalam bilik atau dekat surau secara berjemaah atau pergi dekat masjid KUIS betul-betul sebelah UIA.

Masjid KUIS


Dan minggu taaruf,outing tak dibenarkan.Walaupun ke pasar malam.

English Placement Test (EPT), Arabic Placement Test (APT) , Fundamental knowledge test (FKT) and Tilawah test

Saat genting buat students CFSIIUM.minggu taaruf nanti akan ada tests nie.Especially EPT dan APT untuk tahun berapa tahun pengajian anda dekat sini sama ada 1 tahun,1 1/2 tahun atau 2 tahun.1 setengah tahun hanya untuk budak economic sahaja.

EPT
English placement Test.
two papers macam dalam blog brother kamil.
1st paper is reading comprehension ada dalam 4 kalau tak silap artikel bertaraf reading digest.
2nd paper.1st part is writting.Analyzing a data given and 2nd part giving opinion.Opinion must be mature one,grammar pun kena jaga jugak.Think out of the box kalau nak obtain high marks.
3 hours to answer both papers.
so band yang ada is same as MUET.Band 1,2,3,4,5 and 6.
Students are more likely to obtain Band 3.Exceed more band 6 is Exempted..
untuk pelajar BEN,special sikit.kena melebihi band atas dari 6 (tak ingat berapa)




APT
jeng jeng jeng.Budak tak ada basic arab.Ini langkah anda untuk menjawab soalan:
  1. isi semua data-data yang diperlukan atas paper
  2. Selepas masa bermula.You can go out.TQ
Untuk budak yang ada basic bahasa arab.Walaupun sedikit/samar-samr.Isilah mana yang tahu.Sebab baru-baru nie,paper APT ema berada di tahap yang sangat susah.
Oleh sebab itu,untuk mecapai band pertama,markahnya 0-9,band 2 10-19.Exempted  20-65.
Itu waktu Ema,korang jangan ingat perkara yang sama dengan paper APT akan datang.Jawab sahaja mana yang tahu,insya-allah,dalam kelas ba nanti memang seronok!

So,macam mana dapat 1-2 tahun?Itu kena ikut course!Setengah kourse kalau exempted salah satu,dan dapat highest band lagi satu,insya-allah 1 tahun.Kalau berlainan macam,exempted APT ,tapi achieve band 4 EPT,peluang dapat 2 tahun tu.
Budak medik,kalau band 1 APT,Exempted EPT kena ambil 2 tahun,dan seterusnya

Selepas itu.Kepada yang dapat 1 tahun.Akan ada saringan tambahan.Ikut kepada gred SPM.Kalau subjek kritikal SPM etc,BIO dapat A-,anda terpaksa ditukarkan kepada 2 tahun.dan siapa yang dapat A,A+ SPM pun boleh diberi pilihan untuk ambil 2 tahun!
So,janganlah semata-mata nak dapat 2 tahun,korang buat2 fail APT/EPT exam.Kepada mereka yang tak exempted,jadual korang sangaat padat dengan subjek ba n bi.credit hours can exceed more than 30 hours a week.
Tapi untuk exempted dari BA n BI dalam semester pertama sangat cerah!dengan usahalah yer~

FKT n Tilawah

FKT nak suruh kita ingat balik pasal fardhu kifayah yang korang asyik hafal dari dahulu lagi masa darjah 1 untuk PAFA.But,interestingly,everything is English.Ada yang menggaru,ablution?congregational? dll.Jangan risau.Check LAST PAGE.ada dictionary and is a MCQ question

last exam.is Tilawah.

  1. Firstly,examiner akan dengar bacaan kita sama ada bacaan kita betul atau tak.Kalau dia suruh stop, korang akan 50/50 chance untuk  ambik tilawah di CFSIIUM atau di main campus.
  2. 2ndly,kalau lepas bab atas tu,korang akan memperdengarkan surah-surah hafazan pendek.
  3. Lepas tu,korang ada 50/50 chance untuk Exempted dari ambik tilawah kelas atau ambil tilawah class dekat main campus.

Tetapi,semua diwajibkan untuk pergi ke Study Circle.Study circle macam usrah dibawah UIA.it's under course taken but not counted in CGPA.Tapi jika fail,kena repeat balik Study circle.This is different usrah from usrah yang dibuat petang2 oleh sebahagian society sebab this is directly under UIA.


Surat Rayuan

Untuk mereka yang tidak berjaya masuk ke CFSIIUM (1st intake). Anda boleh buat rayuan kepada CFSIIUM. Berikut ialah contoh surat rayuan yang ditulis untuk dihantar kepada CFSIIUM.



Tukar-tukarlah sikit isi kenapa anda teringin sangat masuk CFSIIUM kepada sebab yang lebih relevan.




So,masuk UIA tak semestinya korang kena pakai jilbab labuh dan terikat dengan peraturan yang sangat2 ketat.Dekat sini,semuanya ikut korang.Pilih yang mana baik dan yang mana perlu dihindarkan jauh-jauh.Manusia kat sini,bukan semuanya baik,alim-alim,lembut-lembut,,ganas-ganas.Homo sepian  semuanya pelbagai karakter.Jadi,pilihla baik-baik sewaktu nak masuk dekat sini.Insya-Allah,iklim dini dekat UIA tak memaksa anda untuk melakukan perubahan secara mengejut,tapi,kalau ada keinginan dan hidayat,anda akan menuju kearah kebaikan sedikit demi sedikit.Nak stay dengan cara anda sekarang,tak apa.Tapi,stayla dengan pekara yang mahmudah.Insya-Allah.Dekat sini macam Universiti lain2 jugak,tapi kami menekankan sikit aspek agama dalam pembelajaran,termasuk la En.Bio,fiz n kimia~


Admission booklet for new intake.Ada pasal yuran sikit,apt ept sikit, dll.
And this one pulak student handbook which contain valuable informations for future and current students.Bacalah kalau nak tahu lebih lanjut tentang CFSIIUM 


Kalau korang ada pertanyaan dan persoalan.Tanyalah.Insya-Allah,Ema akan menjawab sekadar mampu.




371 comments:

  1. Salam , kak . sye nk tanye ..
    1 . time kuliah .. ley pakai skirt labuh dgn t-shirt x ?
    2 . dlm mahallah ley pkai sluar pndek ?
    3 . sye dpt asasi hayat , ley tukar ke asasi perubatan x ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun nk tnye soalan ni. hope k.ema jawab :)

      Delete
    2. 1) Yes.. Boleh pakai skirt labuh but t-shirt pun kena labuh bawah punggung.
      2) Dalam blok Mahallah yes. Luar, no no no
      3) Boleh. Mintak change programme kalau ada application lepas habis waktu minggu taaruf. Kalau tak. Wait for 1 or 2 semester, if open.

      Delete
  2. Assalamualaiikum . Akak , lepasan asasi UIA boley sambung degree kat u laen x ? terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh..
      Kena mintak direct dengan universiti yang kita nak tu..
      Nanti dia bagi surat panggilan interview if permohonan diterima..

      Kawan kak Ema ada mintak tuk apply USM waktu final sem asasi UIA, but, interview tu clash dengan exam..Sadly, dia takleh postpone interview tu atas sebab exam =(

      Delete
  3. Sama-sama.. Yang 2 degree tu mesti info yang lama..

    Tahap asasi nie, lecturer approach is more macam high school approach.
    Tak ada yang susah. Kerja jerla extra ~ + effort study up sikit in a SHORT time

    Masuk Uni betul, ..Lecturer is there to help you, but in class, don't expect the lecturer will tell you every thing. Some lecturer will give lectures based on simple notes.. in the end, you will have to read the text book ( almost +1100pgs)..Most questions will be asked based on the text book, note just only the slide..
    And you need to master the practical class for Final Year Project/ Posting/ career
    If you are lucky, the lecturer will gives out the slide notes. Questions are based on those slide.. And they will expect you to ask A LOT in the class too.

    Master is an option. Dah habis degree, boleh terus masuk kerja atau pursue study in Master.

    ReplyDelete
  4. Sama-sama~
    Econs kena daftar kat PJ dulu sebab nanti minggu Taaruf buat dekat PJ.
    Dah habis minggu taaruf, baru diorang hantar pergi balik Gombak .

    ReplyDelete
  5. Sama-sama..

    Ha3.. You reminded me of one of my Lecturer. He encourages us a lot to ask him ..But, if we ask "STUPID" question....he will "embarrass" us in front of the class...
    Don't worry, No matter..I'm sorry. Tersasar jauh pulak..:p

    T-shirt = kemeja la boleh katakan
    Trouser is not jeans

    ReplyDelete
  6. Waalaikumussalam
    1) Budak paling ramai - kalau waktu akak, budak BIOSC. Sekarang pun dekat Kuantan, budak Sn ramai dari budak pharmacy,medic, allied etc
    2) Ramai jugak orang kat cfs pj!
    3) Pharmacy, medic and dent kat Gambang..
    4) Tapi waktu akak, Gambang tu tak bukak lagi.Last year baru open
    5) akak rasa, sikit jer kat Gambang
    6) Pakai baju menutup aurat.. Sister ke, brother nie?.. Janji tutup aurat,
    Untuk sister > pakai kasup berlitup n berstoking ..Elakkan jeans n baju mesti bawah paras punggung.. Biasanya student pakai Jubah, t-shirt muslimah paras lutut, Or kain (kalau tak nak pakai seluar slack etc )

    ReplyDelete
  7. Waalaikumussalam

    Tak boleh mintak tukar Mahallah.. Duduk secara rambang . except for AED student

    Syukran Jazilan ya akhi/ukhti

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum kak ema. Saya hndak btanya ttg dress code ktika taaruf week for brothers. Its about baju batik.Saye risau la jugak dgn dress code dya. Sbb saye berbadan besar and takut xde saiz. Kekadang saye ambil kain then pergi tempah dkat tailor. Takut time taaruf week nnti kne mrah ngan brothers cuz x ikut dress code. Pernah tjadi x mcm ni? Xde saiz and pkai baju lain ktika taaruf. Sorry for the long quest.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..
      Oh.. Pasal baju tu, dia boleh piih baju batik tu waktu Daftar.
      Dia akan tanya saiz. waktu tu boleh try pakai.
      Kalau ada masalah, boleh inform brothers comittee..
      Jangan risau, comittee akan sedia bantu kalau ada masalah.
      Setakat nie, tak pernah pulak tengok student pakai baju lain selain baju batik bila perlu..

      Delete
    2. Thanks a lot kak ema, moga allah memberkatimu. Jazakallah

      Delete
    3. Sama-sama..
      Moga-moga adik menempuh alam universiti dengan selamat dan diredhai Allah

      Delete
  9. Salam kak.

    Kalau kita tak lancar baca al quran dgn lancar, dapat kelas tilawah kan ? Lepastu kalau dh pass kelas tilawah, still kena masuk kelas fardhu ain dan seterusnya study cirlce ?

    Plss jawab ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam

      Yes. dapat kelas tilawah..
      Fardhu ain tu bab lain.
      Fardhu ain tu, kena ambil sebab ujian FKT Tak lepas tu.. Nie lain dari Tilawah and study circle sebab bukan under department yang sama..

      Dah lepas tilawah 1, kena ambil tilawah 2. and then baru exempted.
      Untuk study circle tu, tak boleh ambil s.circle 1 kat CFS if kita kena ambil Tilawah 1 dulu . So, kena ambil waktu Degree la .
      If the result is to take Tilawah 2 or exempted, baru boleh ambil study circle 1 kat CFS.
      And waktu Degree, baru sambung s.circle 2

      Delete
  10. Assalam kak ema, dkat cfs iium nie, waktu free boleh buat ape2 saje ke? X terhad dgn aktiviti2 yg dianjurkan oleh UIA? sbb saye asal kolah berasrama. Selalunya ptang2 kna kluar pergi pdng. Pliz answer. Syukran

    ReplyDelete
  11. Wasalam..
    What I like about university is, we feel like home..
    Kak Ema tak akan panggil tempat tinggal universiti sebagai "asrama" sebab jauh sekali berbeza dengan asrama sekolah sebab kita lebih banyak berdikari tanpa mengikut aturan siapa-siapa etc: - pukul 9 mlm kena rep kat kelas, pukul 6 ptg pergi padang ..
    Waktu free, waktu rehat, waktu makan, waktu tidur..it is all up to you. You decide as long as tak melanggar peraturan UIA.

    Aktiviti yang dianjurkan UIA, ada yang cumpolsar, dalam 1-2 program mungkin atas sebab it is cumpolsary for all students (etc: leadership skill prog) atau atas arahan Department masing-masing.. Boleh beriadhah or outing (ikut waktu yang kak Ema tulis kat post atas nie) or melekat kat dalam bilik tak keluar2 >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thnx a lot for the response.

      Delete
  12. Assalamualaikum kak ema, slalunya brothers pkai baju raihan ek pergi klas? But on wednesday, kena pkai formal with uia tie. Isn't it? And. I still confuse about the class schedule. Smua org akan dpt jadual masing2 ek ikut course? Kak ema boleh x bg cth schedule? Thanks a lot. God bless you sis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..
      Ada yang pakai baju raihan, ada pakai t-shirt kolar biasa..
      Formal ikut dress code hari rabu with tie..
      Jadual tu dapat kat portal UIA. Nanti boleh log in kat student portal iium, lepas daftar subjek nant, boleh tengok jadual terus..

      Delete
    2. T shirt kolar biasa? Boleh ke? X salah ke?

      Delete
    3. Alamak!!! Sorry sorry. Salah tu. Tu untuk budak degree boleh la..
      Apalah kak Ema nie *_*
      Baju yang brothers biasa pakai, baju raihan n baju kemeja berwarna..
      Hari rabu baru warna putih..

      Delete
  13. assalamualaikum kak . nak tnya kalau IRK nak tukar ke econs kan boleh ke . irk kat pj econs kat gombak .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam...
      Boleh sahaja minta applied econs if ada kekosongan lagi

      Delete
  14. ok... thanks akak... sya harap kita dpt berjumpa nnti... ^_^

    ReplyDelete
  15. boleh sya thu camne proses nk tkar tu? sya kena jumpa sape utk apply tkar course tu? ada inform ke ttg pertukaran nie time ta'aruf?

    ReplyDelete
  16. Ada notis keluar. Kena alert kat notice board..
    "Application of Changing Programme" tu..

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum wbt , akak sye nk tanya baju batik taaruf week tu ada tak saiz yg besar ? Sebab saye ni obesiti tahap melampau so sye risau kalau takde size :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..
      Saya tak perasan la pulak..
      Tapi, waktu distribute baju batik tu, boleh jer try pakai dulu ikut saiz yang ada..
      Kalau ada masalah, boleh consult komiti member taaruf .. Don't worry

      Delete
  18. salam alaik
    syukran jazilan ya ukht . akak ni dekat mana dah skrg ? tgh buat degree ke ? teringin nya nak jumpa akak and say thanks face to face . semoga Allah redha dan memberkatimu kak Ema . *doakan yg terbaik utk saya . hehe . takut juga ni nak melangkah ke IIUM .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Me too.. *sambil melambai2 tgan*.... Thanks a lot kak. May ALLAH bless you.

      Delete
    2. Afwan~
      * sambil membalas lambaian tangan* - hik3-
      yes. akak still ada kat UIA Kuantan 1st year student degree..
      You welcome. Jumpa dalam mimpi pun tak apa..

      Kak Ema doakan semua bakal2 junior menempuh alam Universiti dengan selamat dan berada di jalan yang diredhai Allah...
      May Allah help you in difficulties and facing hardships..

      Delete
  19. Salam. Akak kalau pakai kasut kulit selain warna hitam tak boleh ke ? Warna coklat tak boleh ke ? Sebab kat borang tu ada tulis kasut hitam atau warna gelap .. dan kalau pakai tudung bawal yang biasa tu boleh tak ? Bukan y lereng besar2 tu ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam..
      Dark chocolate bolehla.... Light chocolate tak boleh..
      Boleh pakai tudung bawal

      Delete
    2. Thanks kak :) tapikan kak. Kalau kasut biasa tapi bertutup tu boleh jugak kan ? Mcm kasut jalan tu .. sorry , byk tanya .. akak ada wechat tak ? Fb ke ..

      Delete
    3. Tak apa sebenarnya..
      Akak pun pakai kasut berlitup gelap waktu CFS taaruf week...
      Boleh sahaja pakai asalkan bukan sandal
      Sori. No fb la WC pun tak ada

      Delete
  20. Salam kak ema ..msih ade hrpn ke sy msuk uia kos irk.e esults spm 4a. Brdsrkn klykn sy dh lyk .N sy pun xdpt upu ..bleh ke mintk ryuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam..
      Lepas tak tahap minima nak masuk IRK tu?
      oo..kalau dah layak tapi tak dapat,adik boleh buat rayuan ke UIA

      Delete
    2. Ni contoh surat rayuan untuk dihantar kepada UIA
      http://www.scribd.com/doc/225183447/Contoh-Surat-Rayuan-UIA

      Tukar2 la sikit sebab kenapa nak tukar, biar nampak relevan sikit ^_^

      Delete
  21. Slm K. Ema bleh ke msuk uia bbkal kn resuly 4a dlm kos irk .Brdsrkn syrt klykn sy lyk. .sy juga xdpt upu .Bleh ke buat ryuan?sy hrp sgt akak reply. Sy nk sgt msuk uia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam..
      Boleh buat rayuan ^_^.. Hantar surat rayuan terus ke UIA

      Delete
    2. Ni contoh surat rayuan untuk dihantar kepada UIA
      http://www.scribd.com/doc/225183447/Contoh-Surat-Rayuan-UIA

      Delete
    3. Ya allah tq akak krns sudi reply
      May allah bless u akak .

      Delete
    4. Tq akak. ...tp nati kite nk jumpe sape utuk bg surt ryuan?

      Delete
  22. Assalamualaikum akak. nak tanya... kos aed ni sibuk sgt ke? and sepanjang taaruf day tu pakai baju ape jer? lastly, kalau bi dapat band 1 macam mana? saya tak expert sgt english ni... takutlah pula... huhu


    syukran jazilan ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..
      Akak tak pasti la pulak..Tapi kan, kalau adik kena ambik BI and BA, contact hour sangatla banyak..Dalam +30 jam satu minggu..
      Tapi kalau 1year programme pun tersangatlah sibuk dalam +34 jam satu minggu..

      Sepanjang taaruf >
      sister baju kurung tudung putih.
      Brother, baju kemeja putih, n baju kemeja berwarna tu akak tak sure boleh ke tak..

      OOh.. Tak ada Bi Band 1.. Biasanya start dengan BAND 3. Paling ramai start dengan Band 4. Tapi, kalau dah ambik sem 1 Bi, biasanya next sem dah naik jadi Band 6 atau exempted terus ^__^

      Delete
  23. Salam..banyak info kat sini..terima kasih..just nak tahu..berapa bayaran pendaftaran yg dikenakan utk econs..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. Adik dapat econs ke?
      Biasanya dekar surat tawaran dia tulis..
      Kalau tak silap akak RM470 sahaja.

      Delete
  24. Assalamualaikum akak, nnt kalau nak sama bilik dgn kawan, kena beratur sama2 ke or random je dia bagi? lagi satu, kalau saya pakai kasut kulit, tapi loafer boleh ke? or kena pakai kasut kulit yg macam kasut kerja tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.. Dia bagi random jer.
      Adik try la daftar sama-sama tapi waktu akak, dia pakat bagi jer kunci..Sebelum tu dia tanya course..ada sakit ke tak...
      Boleh pakai kasut jenis tu, tapi kena gelap la yerp

      Delete
  25. Assalam kak
    Nak tnya masa class kalau pkai tudung sarung(mcm ariani) yg x bidang but still cover dada boleh ke?

    Dan kita still kena belajar B.Arab bila smbung degree ke?

    Tq kak.. blog akk sangat membantu saya ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam..
      Boleh. pakai cover dada and ikut garis panduan UIA

      Tak belajar BA waktu degree
      You welcome~

      Delete
  26. salam kak,
    bleh tak kakak list kn dressing yang prlu dipkaimula dari dftar sampailh nk stat msuk kuliyah?lelaki
    syukran kaq..

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. assalammualaikum kak..
    alhamdulilah saya dapat sambyng blaja,ambek kos AED,saya nak tanya budak AED memang ade bilik sendiri yg memang kesemuanya budak AED kan?kalau saya baru lepas operation on my knee at january lepas,dikira disability ke?

    ReplyDelete
  29. akak, utk wat medical checkup n x-ray tu, kena wat kat mane?

    ReplyDelete
  30. salam akak . saya dpt asasi bahasa arab kt uia ptaling jaya .
    tapi sya agak lemah dalam bi . saya agak takut utk ujian EPT tu .
    kalau nak lepas exam tu kene dpt band ape ?
    kalau bljr ba pun kene amik sub bi ke .
    klu gagal EPT jd ape eak ?

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum kak Ema , untuk cfs tudung corak waktu class boleh ke ?

    ReplyDelete
  32. salamalaik..saya dapat USIM boleh ke ke UIA

    ReplyDelete
  33. Boleh ke dari USIM nk ke UIA

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum..

    I'm changing from "embedded Comment type" to "Full Page Comment" Type since the old one cannot read after 200 comments..
    I'm so sorry for this inconvenience of using this new Post Comment. Those comment i reply before 15th May 2014, those original commentators are hard to trace back.
    But feel free to ask anything

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum untuk semua

    @soleha
    You welcome
    Surat rayuan tu boleh bagi kat desk Admission and record CFS IIUM

    @Anonymous
    Daftar - Kemeja
    Sepanjang aktiviti taaruf - kemeja
    Riadhah - t-shirt CFS
    Malam budaya - baju batik
    Penutup - Baju batik

    @Misaki
    Budak AED sister?
    Budak AED ada bilik sendiri kat Mahallah Maimunah.
    Kena pakai tongkat ker? Temporary kan. Tak rasanya. Duk level bawah2. Tak apa. Ada lif~

    @Nur wawa
    Buat X-ray dekat hospital atau klinik swasta.

    @Mirafifah
    Nak lepas BI/EPT , kena exempted.
    Ada 6 level semuanya. Kena lepas level 6 baru exempted.
    Kalau tak lepas b4 graduate CFS, tak boleh graduate CFS lagila. kena repeat jawabnya.

    @Adriana
    Tudung bercorak bunga tak boleh pakai

    @Mujahid n Anonymous
    Akak tak sure. Boleh pm or message IIUM dekat facebook nie
    https://www.facebook.com/pages/Academic-Management-Admission-Division-AMAD-IIUM/212378915500359

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum kak ema ..saye dapat course asasi ekonomi dan sains pengurusan di uia . saye xterror sangat english . agak2 saye boleh dapat pengajian brape tahun ye ?? Trime kasih ^^

    ReplyDelete
  37. Nak tambah lagi sikit kak . hehe . yg campus kat gombak tu ,,mahallah maryam tu memang kongsi ke brothers ngan sisters ??

    ReplyDelete
  38. @Noorsima

    Maybe 1 1/2 or 2 tahun..
    Mahallah Maryam tu, sister satu bangunan brothers satu bangunan. Kena bawak langsir sendiri sebab memang mengadap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ye ke . uia xsediakan langsir ke .? So roomate kite tu mmg same course la sumenye ?

      Delete
  39. salam kaq ema..
    mmang kna bwak bntal sndri eh??
    srung bntal?cdar?sori bnyak tnye
    syukran kaq..

    ReplyDelete
  40. @Noorsima Kamil

    Kalau tak silap akak ,Mahallah Maryam jer yang tak dsediakan.
    Yup. Semuanya budak ECONS . same course

    @Anonymous

    Wasalam.. Bantal sendiri.
    Sarung bantal, cadar pun. Yang ada, just tilam

    Afwan

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum Kak.

    In Shaa Allah, saya masuk UIA june ni kos biosc. Kalau lepas degree kita nak masuk medic boleh ke kak? Kalau tak boleh, meaning kita kena tukar kos masa taaruf week lah eh ?

    Biosc ni senang ke kak? Banyak menghafal ke ?

    ReplyDelete
  42. @Nurul Izzaty

    Waalaikumussalam..
    Boleh~ Ada peluang dapat tukar Medic.
    Tapi kena excel la setiap sem. Pointer lebih 3.8 and kalau ada tawaran tuakr program, adik boleh applied untuk tukar and pergi interview. Lepas taaruf tu waktu akak ada bukak, tak tahulah kalau dia bukak lagi selepas habis munggi taaruf, takut kuota penuh + new 2nd or 3rd intake lagi

    Semua sains student dekat CFSIIUM tak kira medic or allied, kita ambil subjek .BIO, KIMIA, FIZIK and MATH.
    Bio and Kimia kena banyak hafal, Fizik tu kena faham konsep. Math kena Banyak! buat latihan

    ReplyDelete
  43. Ouh.okay2 .terima kasih byk2 Kak .last question boleh ? Hee .klu nk jd lecturer tu boleh ke klu ad degree je atau mmg kena smbung master jugak .

    ReplyDelete
  44. @aishah idris
    Lecturer sekarang kena ada Master sekurang-kurangnya. Degree tu kurang sekarang. Kerja penyarah sambil ambil Master ada jer.
    Kalau ijzah jer, jadi pembantu pensyarah boleh la.

    ReplyDelete
  45. @aishah idris
    Lecturer sekarang kena ada Master sekurang-kurangnya. Degree tu kurang sekarang. Kerja penyarah sambil ambil Master ada jer.
    Kalau ijzah jer, jadi pembantu pensyarah boleh la.

    ReplyDelete
  46. Okay. Thanks a lot Kak..May Allah bless u in whatever u do .:))

    ReplyDelete
  47. Assalam.kak..

    Parent boleh masuk mahallah ke? Sorry sbb tnya soalan yg pelik n sorry ganggu akk time akk busy.nk exam..

    Goodluck 4 ur exam ^^

    ReplyDelete
  48. @aishah idris
    You welcome. Thank you

    @Anonymous
    Wasalam..
    Parents boleh masuk untuk angkut barang. Tapi lelaki tak boleh naik mahallah perempuan and vice versa. Boleh duduk kat ground level jer sebab kena jaga aurat ~

    Thank you

    ReplyDelete
  49. @aishah idris
    You welcome. Thank you

    @Anonymous
    Wasalam..
    Parents boleh masuk untuk angkut barang. Tapi lelaki tak boleh naik mahallah perempuan and vice versa. Boleh duduk kat ground level jer sebab kena jaga aurat ~

    Thank you

    ReplyDelete
  50. 2 nd intake tu msuk bile ae klau dpt.....n blh ke melalui upu

    ReplyDelete
  51. Salam kak, tumpang tanye, saya dapt kos arab. Boleh x nak tuka sains hayat? Kalo tgok kelayakan mmg layak. Uhmm lagi satu, kalau ambik sains hayat, boleh sambung medic x degree nanti?

    ReplyDelete
  52. salam kak ema .saye nak tanye la ..kain baju kurung warne putih tu kalaw saye nak buat ropol die dkat belakang bole x ?? time kasih . :-)

    ReplyDelete
  53. @Anonymous
    Dah buat rayuan? Boleh buat rayuan online kan atau hantar surat direct.
    Dalam lingkungan sebulan kalau tak silap akak.

    @Anonymous
    Boleh tukar. Boleh jugak tukar..Banyak nyer nak tukar..Ha3. Confident tak nie? Kenapa tak tukar medic terus~

    @Noorsima..
    Erm. Nampak sangat ker ropol tu? Sebaiknya biar semua putih plain and simple.Kalau nak ropol, letak warna putih~

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum kak ema :) sy dpt tawaran ke cfs iium pj in biosc. Same kan ngan akak? Hehe :D just nak tanye pasal mahallah (sbb dah bace pasal biotechnologist kat atas td XD) Mmg katil double decker ye kak? And cerite2 hantu yg banyak dkat blog senior lain tu betul ke? Seghaammmm pulak ase --"

    ReplyDelete
  55. @Anonymous
    Waalaikumussalam..
    Congrats!
    Memang semua double becker.
    Hehehehehe..Cerita hantu yang mana satu ek?

    Waktu akak duduk kat cfs, tak ada encountered dengan benda tu semua kat Mahallah Khadijah...
    Tapi, Mahallah lain..=)

    ReplyDelete
  56. Akak baju Kurung atau Jubah kena plain juga ke?
    Boleh bcorak X? Says confuse tudung bawal boleh pakai ke tidak?

    ReplyDelete
  57. @ eazj7
    Tak ..Baju kurung and jubah boleh jer corak..

    Tudung bawal jenis apa eh? Yang plain jer boleh pakai tanpa corak/hiasan yang over. Gaya pakai simple, tak berfesyen and tak berstyle yang lilit kepala. ni pakai waktu lecture week.

    ReplyDelete
  58. Salam . Akak boleh terangkan pasal exam masa taaruf week tu tak ? Semua sekali .. thanks kak :)

    ReplyDelete
  59. Akak . Nanti dekat asrama ada papan sterika tak ?

    ReplyDelete
  60. Wasalam..

    @Anonymous..
    Akak dah terang detail2 exam kat post. Tapi akak akan simplify kan untuk adik yerp.

    1) English Placement Test - 2 paper (MCQ and essay) dalam 2 jam lebih

    2) Arabic Placement Test- 2 paper jugak kalau tak silap. Subjective and essay

    3) Tilawah Al-Quran test - Baca AQ depan ustazah/ustaz

    4) Fardhu Ain Test - Soalan objektif 20Q's , all in English.

    @Anonymous
    Tak ada papan sterika dik

    ReplyDelete
  61. Perlu ke utk bawa laptop,iron?

    ReplyDelete
  62. Salam...Akak,kalau electric kettle tu die ade had kuasa ke...??

    ReplyDelete
  63. Assalamualaikum kak,nak tanya. FKT tu jwab mcm mana?means lisan or betulis?

    ReplyDelete
  64. Assalamualaikum Akak,electric kettle tu mmg kene bwh 15 watt or kwatt?? 15 watt mcm x de je...heheheh

    ReplyDelete
  65. @Anoynomous
    Laptop..Mesti! Nak buat assigment. Nak study...
    Iron untuk gosok baju kemeja ker, tudung ker..

    @Anonymous
    Eletric kettle, senang citer bawak jer yang kecil (2L) tu, abaikan berpa watt tu..Jangan bawak water heater sudah

    @Anonymous
    FKT soalan objektif. 20 soalan waktu akak dulu..

    @Anonymous
    15 Watt? tu radio/mp3..Water kettle tu bawak yang kecik biasa below 2L..

    ReplyDelete
  66. Salam. Sister saya bakal ambil asasi law di uia pj. Bkenaan pemakaian tudung,bolehka tudung tone 2 warna atau harus plain sahaja? Sis,lecture class punya dress code macam mana? Slack and blouse labuh dibenarkan tak? Kasut mesti hitam ke? Boleh ke kasut tu bertumit sikit? Kita akan diwajibkan solat berjemaah ke?
    Sorry tanya banyak..hopefully sis jawab because pening about the dress code..just worry because nak shopping pakaian takut tsalah beli. Terima kasih sis jika sudi jawab.

    ReplyDelete
  67. Salam . Kak nanti kat asrama ada papan sterika tak ?

    ReplyDelete
  68. @Anonymous
    Wasalam. Tahniah!
    Boleh tudung 2 ton warna. Plain.
    lect dress code usually kelas pagi/petang pakai baju kurung / jubah . Blouse and slack labuh biasanya untuk keluar sahaja. Student kena pakai blouse labuh paras lutut bukan atas lutut.
    Kasut kena Gelap and belitup. Jangan tinggi2 yerp~ Tak betumit tajam sudah
    Solat jemmah tu fardhu kifayah. Solat jemaah amgrib n isyak wktu taaruf, after that, boleh solat sendiri or jemaah dalam bilik/surau/masjid

    @iera
    Wasalam. Papan sterika tak ada. Kitorang gosok atas meja jer kat maimunah~

    ReplyDelete
  69. Salam akak, nak tnye. Saya dapat asasi biosc. Then boleh tukr ke farmasi atau medic tak? Dalam minggu taaruf ke? Satu lagi,kalau masa taaruf tak ada pertukaran, bila boleh minta tukar? Kalau biosc boleh sambung medic atau farmasi tak untuk degree nanti?

    ReplyDelete
  70. Salam sis, betul ke kalau yg tkde basic arab time test tu boleh leave je? And kalau masuk second intake, ada taaruf week tak?

    ReplyDelete
  71. Assalam sis ema. Kalau asasi law, betul ke ada yg cakap dapat bilik lain? Bukan 4 orang? Ada tak yg register lambat sikit drpd 1st intake tapi sebelum 2nd intake. Mcm tgh bulan ke.

    ReplyDelete
  72. @Anonymous
    Wasalam. Boleh tukar from bioscto medic/phrmcy. Kalu tak boleh minggu taaruf, lepashabis 1 sem or habis 1 tahun. So , blh pursue degree/ phrmcy dengan asasi biosc. kalau adaopen and lpas interview jerla..

    @Anonymous
    Wasalam. law? tak ada pulak akak dgr except AED, Tak ada yang daftar mcm tu

    @anonymous
    Wasalam. waktu APT akak mcm tu la. taaruf pendek2 jer

    ReplyDelete
  73. Assalam hi kak. Maybe soalan sy pelik sikit, tp nk tnye gk klu akk tk keberatan nak jwb. Sy lepasan matrik, so sy mmg tkde chance ke nak smbg degree kt uia amik course architecture?

    ReplyDelete
  74. @Anonymous
    Lepasan matrikulasi ada peluang masuk degree UIA

    ReplyDelete
  75. @Anonymous
    Lepasan matrikulasi ada peluang masuk degree UIA

    ReplyDelete
  76. Salam akak.em nk bg tau cmner eh..hari tu sy dh wt ryuan uia tp gagal
    .uia ckp die ikut prosedur upu tp kan ade second intke kan phk u plih sdiri.bdsrkn kos sy mintk sy mmg layk.si cmner.ptut ke sy wt ryuan lg ke uia pj .sy nj sgt msuk uia.plis replyy

    ReplyDelete
  77. @Farah
    Wasalam..
    Boleh la try buat lagi rayuan by handwritten letter to UIA..

    ReplyDelete
  78. Assalamualaikum,kak,.. Maaf bertanya,.sy ada seorang rakan,bru habis plkn dlm seminggu lebih yg lpas,..katakanlah sy namakan dia 'A',(bukan nama sebenar...) A sgt2 berminat nk jadi seorang guru,..jd,dia memohon utk blajar di UPSI mlalui upu dan A jgk memohon IPG,.. Alhamdulillah,.di upu,A mndapat tawaran ke upsi,..tpi disebabkan bbrapa kekangan dn halangan di PLKN,A x dapat nk terus smbung ke upsi,..jd,A pun terus mnunggu utk ke IPG,..dan setelah A dh tamat latihan PLKN,A dpt tahu dia jgk x dapat utk IPG,.. Jd,dia mcm xde byk haluan skarang,.. Sy jgk seorang student cfsiium PJ 1st year dan sy ada cerita2,promote2 ckit uia ni pd A,..dan dia sgt berminat utk sambung di uia,..tetapi 1st intake dn 2nd intake dh berlalu,..bgaimana cara paling mudah utk dia apply ke cfsiium ni? dia berminat dlm kos physc,..kos physc bdk2 thun ni around 100++ je,.engin pling ramai,..so,camne ye? Surat rayuan di atas tu khusus utk 2nd intake je ke? adakah hntar pos atau hntar sndiri ke office A&R? siapa yg patut si A jumpa ye? Harap dpt mmbantu,.dia betul2 nk blajar arab basic dn menempuh hikmah dn pngalaman di uia...

    ReplyDelete
  79. @ Little Khalifah Surat rayuan untuk mereka yang apply UPU tapi tak dapat..
    Kawan adik kena apply direct from Universiti. Boleh apply online atau buat surat permohonan untuk masuk ke UIA. Boleh cerita sebab kenapa nak masuk U secara detail. Pihak U boleh consider benda ni.. Boleh hantar sediri ke A&R jika mampu or hantar surat melalui pos.

    ReplyDelete
  80. Assalamualaikum Kak. Nak Tanya, course akak ambil tu asasi juga kan ? Biological science boleh jadi apa ? And asasi ini utk bumiputera shj ke ? Warganegara ? Saya naaaaak sgt masuk uia. Sy spm2014. Doakan saya ye.

    ReplyDelete
  81. @Anonymous

    Waalaikumusssalam.
    Akak lepasan asasi Biological Sn UIA.
    Lepasan Bio Sc akan dapat pilihan untuk pursue degree di UIA.
    1. Bioteknologi
    2. Sains Marin
    3. Sains Tumbuhan

    Tak pernah pulak baca untuk kaum Bumiputera sahaja or warganegara Malaysia. Ada classmate akak dulu warga Brunei.
    Insha-Allah, Doa diiringi usaha yer!

    ReplyDelete
  82. Assalamualaikum kak taun nie ade 3rd intake kn..

    ReplyDelete
  83. Salam kak ema, kalau sye *langsung* tak reti bace al quran mcm mne?? Boleh dpt ke? :'( risau dah :(

    ReplyDelete
  84. @ Zie's Bakes
    Wasalam..
    Tak apa. Jangan risau. Nanti boleh ambil kelas tilawah kat sana..

    ReplyDelete
  85. Assalamualaikum kak ema. Saya nak tanya. Sepanjang kita study di pusat asasi uia ni, mahallah bagi sampai habis study kan ? Tak perlu dudk luar kan? Terima kasih.

    ReplyDelete
  86. @Anonymous
    Waalaikumussalam.
    Tak ada yang duduk luar..

    ReplyDelete
  87. Assalamualaikum Kak Ema... Saya nk tanya.. Saya dah dapat tawaran UIA, tapi surat tawaran biasiswa tak dapat pun.. Macam mana nak buat...? Huhu.. Harap akak dapat reply, rasa masa mcm dah suntuk...

    ReplyDelete
  88. Assalamualaikum Kak Ema.... Saya dh dpt tawaran uia tapi surat tawaran biasiswa tak dapat pun.. Macam mana nak buat? Harap akak dapat reply.. Rasa masa mcm dh suntuk... :(

    ReplyDelete
  89. Assalamu'alaikum,.. Kak, nak tanya berkenaan ayat yg perlu dihafal untuk study circle tu daripada surah apa ye? N hadis skali

    ReplyDelete
  90. @ Anonymous 1
    Waalaikumussalam.Maaf lambat reply.

    @Anonymous 2
    Waalaikumussalm.
    Study circle 1. Hafal hadis dalam hadis 20. Tak ingat tapi yang pasti bukan semua. Dalam 4-5 hadis. Hafal mathurat sughra

    Study Circle 2 - Hadis 20 jugak. Mathurat kubra.

    Yang surah tu untuk kelas tilawah jer. Surah Dhuha smapai Annas.

    ReplyDelete
  91. Salam akak..sy bminat nk amik asasi seni bina..uia utk kos ni kt mne ek? Kos ni kne intrview ke?

    ReplyDelete
  92. @Anonymous
    Wasalam. Asasi seni bina dekat PJ. tak ada inteview untuk course ni

    ReplyDelete
  93. Assalamualaikum kak ema..nk tnye skit...sye ex student uia..and sye quit sbab sye xtahan belajar arab and skrang sye belajar di uitm...nk tnye bole x kalo sye nak apply balik asasi uia?

    ReplyDelete
  94. as salam kak.. boleh akak citeape rutin budak pharmacy kat sane..?

    ReplyDelete
  95. assalamualaikum akak.. nak tanya.. kat pusat asasi ni dibenarkan pakai purdah tak ?

    ReplyDelete
  96. @Anonymous

    waalaikumussalam..Akak rasa kena guna balik resut SPM. Better tanya Academic and Administration sendiri >
    email - anr_asasi@iium.edu.my
    facebook CFS - https://www.facebook.com/cfsiiumofficial

    @Anonymous
    Rutin harian bergantung kalau dia ambik 1 yr or 2yr programme.
    Akak 1 year programme and sekelas dengan budak pharmacy/medic/dentist/allied etc.. Sangat hectic. kelas kol 9 sampai pukul 4. Contact hour w lecturer dekat 32/33 jam seminggu. That is almost reaching the max level for a student.
    Kalau 2yr..korang boleh lagi goyang kaki antara kelas. Tidur/rehat/santai etc sebab kelas sehari tak lama pun. Contact hour dalam 2+ jer..

    @Anonymous.
    Waalaikumussalam.. Maaflah, akak tak sure boleh ke tak. Walaupun dalam dress code memang tak boleh, akak tak pernah lagi tgk student pakai purdah kat CFS.. Tapi bila dah masuk Degree boleh sahaja pakai~

    ReplyDelete
  97. salam. akak saya ambik pure science tapi saya dapat 5A je tu pun semua subjek teras. dalam upu tu first choice sy pilih asasi english. agak2 layak tak saya masuk uia? btw memang wajib ke pinjaman ptptn? yg akak cakap kpm tu macam mane eh? maknanya kalau kpm dah tak payah ptptn?

    ReplyDelete
  98. @Farhana
    Wasalam..
    Firstly, saya boleh kata yang, kalau lepas syarat am untuk apply asasi english, ada peluang untuk dapat.
    Yang ke-2, kalau ramai yang apply, maybe dia akan tapis lagi, mana yang lagi layak dari segi result yang lagi cemerlang, lagi cerah peluangya..
    Yang ke-3, kalau tak dapat, maybe dia serap masuk program lain

    And untuk bantuan IPTA tu, KPT memang akan bagi untuk semua pelajar Asasi elaun. So, pelajar asasi tak perlu apply PTPTN just perlu isi borang perjanjian bantuan KPT untuk pelajar asasi..tak ingat mcam mana dapat borang tu

    ReplyDelete
  99. assalamualaikum. tumpang tanya. mana saya boleh semak keputusan kemasukan asasi ni? tq

    ReplyDelete
  100. Ermm....yuran mahal x? Klau nk buat loan ,,, loan apa ye? Ada dpat elaun x? Saya dpat asasi kejuruteraan...

    ReplyDelete
  101. Assalamualaikum kak ema, saya nak tanya ... untuk pakaian ke kelas harian memang kena pakai jubah atau baju kurung je ke ? Pakai tshirt muslimah dengan seluar slack dibenarkan tak ?

    ReplyDelete
  102. Kak ema kalau kita punya apt dan rpt tu jadi 2 tahun, kita belajar asasi 2 tahun ah? Maknanya nanti asasi plus ijazah jadi 6 tahun ah? Ke cemana?

    ReplyDelete
  103. Assalam kak ema. Saya dpt asasi seni bina. Saya.nak tanya, waktu pendaftaran kene pkai tdung putih ke, n wktu taaruf pn kene pkai tding putih? Tdung bidang 45 bolehke bawak n shawl memang x dbenarkan sama sekali eh?? Minta maaf sebab bnyk tanya. Inginkan kepastian.��☺

    ReplyDelete
  104. Kak ada kik tak? Saya ada banyak soalan. Kalau ada senang saya nak tanya.Saya tengah nervous nak masuk cfs ni. Saya tak tau banyak benda. Apa yang patut di bawa? Bilik for engineering student macam mana? Pakai shawl tak boleh ke? Pakai baju labuh and skirt masa kelas boleh tak?

    ReplyDelete
  105. Kak ada kik tak? Saya ada banyak soalan. Kalau ada senang saya nak tanya.Saya tengah nervous nak masuk cfs ni. Saya tak tau banyak benda. Apa yang patut di bawa? Bilik for engineering student macam mana? Pakai shawl tak boleh ke? Pakai baju labuh and skirt masa kelas boleh tak?

    ReplyDelete
  106. Wasalam semua. Sorry lambat reply. Final week lecture, little bit busy. But i'll try to help as much as i can.

    @Ziana Syuhadah
    Tak mahal pun daftar masuk tu. tak sampai 1 ribu. RM5++ something kalau tak silap - Kak Ema pun lupa berapa ratus..-

    @Anonymous
    Pakai baju muslimah labuh lutut and seluar slack pun boleh aja~

    @Awatif Asri
    Yup. 2 tahun Asasi sebab tak lepas band APT and EPT yang ditetapkan. Kalau degree 4 tahun, jadi tunggulah 6 tahun dazri skrg, baru boleh graduate

    @Anonymous 1
    Tahniah~ Budak architecture~
    >Ada tak tulis dalam surat tawaran dan tentatif pendaftaran dia suruh ikut dress code atau tak? Biasanya tak payah lagi pakai tudung putih unless dia state suruh pakai waktu daftar(in case ada photoshoot matric card).
    >Waktu taaruf memang kena pakai lengkap dress code - baju batik, tudung putih, kain putih (ikut masa)
    >Tudung 45 boleh sahaja. Ada shaja yang pakai shawl pergi kelas kecuali hari rabu . Hari rabu kena formal


    @Anonymous
    >Kik? tak ada la kot...email sahaja pun boleh. Sakura_Mel0dy@Yahoo.com
    > Barang? panjangla pulak nak listnya..hehe. Bawak barang macam nak pergi asrama~
    >Bilik ikut mahallah mana korang duduk sebab lain bangunan, lain design bilik.
    >Ada sahaja pakai shawl time akak dulu
    >Boleh baju labuh and skirt. Asalkan baju lepas paras lutut lagi elok.

    ReplyDelete
  107. salam... kak saya nak tanya dalam admission booklet tulis plain long or short shirts nak kena pakai setiap hari minggu taaruf k

    ReplyDelete
  108. @Anonymous

    Wasalam
    Dalam tu dia tick dekat "Lecture/class"
    Untuk brother, taaruf week kena pakai white shirt (Setiap hari minggu taaruf)

    ReplyDelete
  109. slm kak..sye dpt asasi sc fizikal kt cfs..tp sye mlu sbb sye dpt 6a je..semua yg dpt pegi sne dpt tinggi2 ..hurmm..
    1.bnyk x kne beli buku ?

    ReplyDelete
  110. @Anonymous
    Wasalam.. Tahniah!
    Tak perlu malu-malu, tak ada orang nak tengok result SPM waktu asasi nie, dah lepas dah bab2 SPM bila masuk U. Tak kisah result apa, adik dah masuk U pun dah ok~

    Buku ikut atas keperluan lecturer.usually setiap subjek perlu beli buku. Sangat membantu sampai waktu degree

    ReplyDelete
  111. Slm kak ema, sy bkal daftar uia 31.5 ni..jubah tu wajib ade ke?? Sbb sy x pernah pakai jubah... hehehe..

    ReplyDelete
  112. @Akmal nurhazimah

    Wasaalam. Jubah tak wajib ada

    ReplyDelete
  113. Assalamualaikum kak.

    Harapnya akak perasan komen saya ni. hehe.
    saya nak tanya. saya dah isi UPU yang first intake. tapi mmg tak dapat memana. btw, UIAM bukan dalam list saya masa tu.

    then, saya cuba nasib minta UIAM dalam asasi sains kemanusiaan untuk sec intake by UPU. sekali lagi, tak berjaya jugak.

    jadi saya nak cuba nasib untuk third intake.


    1. bila nak tahu permohonan dibuka?
    2. cara nak buat permohonan
    3. apakah kebergantungan untuk diterima masuk bg third intake?


    ni email saya kimlieya4@gmail.com

    ReplyDelete
  114. @Cikyahsayang

    Waalaikumussalam
    Untuk hal kemasukan pelajar baru CFS, boleh tanya directly to bahagian pentadbiran. Diorang boleh bagi jawapan lagi tepat. Academic Management and Admission Division (AMAD)

    EMAIL : anr_asasi@iium.edu.my

    fb: 1) https://www.facebook.com/cfsiiumofficial
    2) https://www.facebook.com/pages/Academic-Management-Admission-Division-AMAD-IIUM/212378915500359

    Website : http://www.iium.edu.my/anr

    ReplyDelete
  115. Salam akak.nk tyer.kalau ade budk kos irk dpt tukar kos ECONS n then die nk tukr blik kos irk boleh ker.tp.die dh bljar ECONS stu seem.ade hrpn lgi ker die nk tukr blik kos irk.sbb xdpt catch up math .mse seem 2 Die amk irk die amk subjek Rka.irim.thinking skill Stq research.n then die dpt tukr kos ECONS Stq n research dh.so.klau nk tukr irk blik kne amk blik ker 2 subjrk tuh? Hrp Sgt pnjlsn DRI akak.tq

    ReplyDelete
  116. @cikk Farah
    wasalam.
    Wah. tak pernah lagi dengar nak tukar balik course asal.
    But kalau dah ambik subjek tu sem lepas. Subjek tu tak payah diulang.

    Sama ada boleh atau tak untuk budak ex-IRK nak tukar IRK kenalah tanya kat department IRK.. In case dibenarkan, boleh proceed tanya coordinator (lupa nama lecturer yang handle students matter) IRK tentang subjek yang perlu diambil. setiap department ada lecturer yang boleh tolong untuk consult pasal course atau masalah lain2 berkaitan academic

    ReplyDelete
  117. Ohh.xder eh kes mcm nih? Pstuh kn kalo sy nk tukar tyme degree boleh ker.? Kalo arts mcm hs@ irk bwh 2.5 jer msuk kuliyyah kn .sy tkut xlps nk msuk kuloyyah ECONS.

    ReplyDelete
  118. Assalamualaikum akak, if nak amik asasi ba, tapi masa taaruf week apt dpt rendah. Still boleh smbg belajar ke atau kena kicked out? Nak ambil asasi ba kena at least dpt berapa markah apt?

    ReplyDelete
  119. @Mrs Poonda
    tak ada yang kick out. Belajar BA dari basicjer. Tiada student yang kena kick out sebab fail apt ept.

    ReplyDelete
  120. Assalamualaikum kak..ada peluang lagi ke untuk lepasan asasi uia fly overseas untuk degree with scholarship?ada tak kawan2 akak yg dapat?

    ReplyDelete
  121. Assalamualaikum akak..saya lpasan spm 2015..sya brminat utk mngambil asasi bahasa arab di uia..mcm yg Mrs Poonda tnye kt atas..btul ke pljar asasi bhasa arab x ade yg kna kick out sbb tak lulus APT?
    Bkan apa..sya bru shj srtai sbuah sminar IPT..seorang bapa ni ada mnyebut yg anak dia plajar asasi bhasa arab..dan dia tlah dibuang krana tdak llus ujian bhasa arab di uia.. mhon pnjlasan dri akak..

    ReplyDelete
  122. @Anonymous 1
    Waalaikumussalam. Peluang kalau dapat sponsorship. InshaAllah. But mostly akan continue studies to IIUM Degree level or at other local Universities. Kawan akak tak ada yang fly overseas.

    @Anonymous 2
    Waalaikumussalam.
    Setahu akak, tak ada yang kena kick out sebab "fail" APT.
    Result APT tak ada istilah lulus atau gagal. Result dia > lEVEL 1 > LEVEL 2 > EXEMPTED
    Ujian B.Arab yang tak lulus tu APT ker? Atau Ujian Semester...kena check balik la tu.

    ReplyDelete
  123. As salam kak, nak tanya elaun bursary kpm yg 430 tuh dia bagi trus untuk the whole sem ke bulan bulan. Dan bursary scholar akan dapat jugak ke wang saku ipta 250 sebulan??

    ReplyDelete
  124. @Anonymous

    Wasalam
    Menurut kawan akak yang dapat Bursary, dia bagi elaun untuk satu sem.
    Dah dapat Bursary, memang tak dapat elaun KPM untuk asasi.

    ReplyDelete
  125. Assalam kak.. nak tanye... saya hri tu ada isi upu first choice dalam asasi bhasa arab uiam... tp sya tak dpt... sya dpt uni lain.. syarat2 utk ke asasi bhasa arab sya dpt penuhi... so, klau saya nak buat rayuan utk ke uia dlm bdg asasi bhasa arab dpt x..?

    Pastu, sekiranya kita buat rayuan utk second intake, beza tempoh kemasukan dgn first intake lama tak? Sempat tak taaruf week dgn first intake.?

    nak buat rayuan tu boleh gune emel tak ataupun pos?

    pakaian lelaki tu selepas taaruf week bleh pakai kemeja warna lain atau baju raihan kan..? Bju putih tu hari rabu je kan?

    sori byk tanya.. harap kakak dpt jelaskan secepat mungkin... tolong k, kak.. sya nak sgt msuk uia ni.. tq..

    ReplyDelete
  126. Kalau asasi sains fizikal boleh sambung degree perakaunan tak?

    ReplyDelete
  127. @Anonymous

    Salam. Rayuan boleh dibuat. Dapat ke tak tu Allahualam.
    Dulu waktu akak, 2nd intake masuk during taaruf week. Sekarang entah macam mana.

    Baju putih hanya hari rabu sahaja, hari lain warna baju lain pun boleh saja.

    Apa kata try untuk appeal pakai letter dan email, baru nampak determine sikit :D. Or call admin 0379462400

    @Anonymous
    Usually, kalau dapat sains fizikal, nanti nak continue degree , dia proceed untuk degree under sains fizikal (Math Sc, Chemistry and Physics). Sebab Degree perakaunan under Economic foundation. Fizikal dan economic foundation berbeza.

    ReplyDelete
  128. assalamualaikum. akak ada tak contoh soalan fardu kifayah?

    ReplyDelete
  129. @Anonymous
    Waalaikumussalamalan
    Tak ada soalan contoh
    Soalan dia macam soalan PAFA.... ablution (wudhu'), tayamum etc.

    ReplyDelete
  130. Assalam.Ape yg kita kena buat kalau terlepas nk sahkan tawaran yg diterima kat upu.dan dokumen ape yg kena bawa masa nk mohon balik??(pengesahan tawaran tetiba tutup awal.x sempat T.T)

    ReplyDelete
  131. assalam.. black sarong tu kain susun baju kurung biasa atau lain atau kain kembang?
    seterika wajib bawak?
    laptop wajib bwak untuk asasi sains fizikal?
    apa lagi benda penting yang wajib bawak
    tolong saya masih pening...

    ReplyDelete
  132. lagi satu dekat uia ada komputer x?

    ReplyDelete
  133. @Anonymous
    Wasalam . Kalau dah terlepas nak sahkan tawaran UIA, apa kata call administration CFS PJ> 0379462400

    @Bunga Raya
    Wasalam. Black sarung ke white sarung? Kain tu memang plain kain baju kurung tak ada corak.
    Sterika bawak sebab tak disediakan pun
    laptop kena bawak untuk siapkan assignment, lab report, study etc.
    Makmal komputer ada kat CFS PJ dkt library.

    ReplyDelete
  134. terima kasih banyak-banyak tapi saya ada stu soalan lagi nk tanya tentang borang biasiswa
    borang biasisiswa kena bawa sekali dengan salinan contoh borang perjanjian apa maksud tu?

    ReplyDelete
  135. @Bunga Raya
    Borang biasiswa JPA ke?
    Akak tak sure maksudnya.

    ReplyDelete
  136. Salam akak, saya bak tanya, berapa orang dalam satu bilik dalam dorm?

    ReplyDelete
  137. @abdul muiz
    wasalam, 4 orang satu bilik.

    ReplyDelete
  138. Assalamualaikum . Kalau ambik asasi course human science kt uia then degree nak ke u lain ambik psichocology boleh ke ?

    ReplyDelete
  139. Salam kak, klu sy hntr appeal letter kat uia ,sy akn masuk utk intake yg ke brp ? Sy bg surat tu bulan 5..

    ReplyDelete
  140. Akak ,msk asasi uia dpt elaun dr uia ke?

    ReplyDelete
  141. @ Naeilah An-najah

    Wasalam. Akak tak sure sebab itu depends on Administration CFS IIUM.

    Untuk elaun, students foundation/asasi Malaysia akan dapat elaun dari KPT, bukan UIA.

    ReplyDelete

Saya komen

Powered by Blogger.