Diari dari Pulau Redang

Seramai 34 pelajar SMKA tok jiring telah terpilih untuk menyertai satu program iaitu program 'Khidmat Bakti dan penghayatan alam' di Pulau Redang.Dan Ema salah seorang dari yang terpilih(suke).

Khamis,1 July
34 orang pelajar SMKATJ dan cikgu2 sekali bertolak je Jeti Shahbandar pada pukul 8.30pagi.Kami menaiki Feri Sejahtera ke Pulau Redang pada pukul 10.30 pagi.Perjalanan ke Pulau Redang hanya memakan masa 1 jam setengah.Alhamdulillah,kami selamat tiba ke Pulau Redang lebih kurang pukul 12.00 tghri dengan pemandangan indah pulau2 sekeliling pulau redang..dan kambing biri2 -.-'.Pengangkutan bas dan van membawa kami ke tempat penginapan kami di SEKOLAH RENDAH PULAU REDANG.SK Pulau Redang adalah satu2nya sekolah di atas pulau ini.Ketibaan kami disambut juga oleh Guru Besar SK pulau redang.Setelah mendengar taklimat kami diminta untuk bergegas menyiapkan diri menyimpan barang2 dan solat zohor sebelum melakukan aktivi pertama kami.DAN!kami semua ter'kejut' melihat pengangkutan kami ke pusat ko,sebuah lori membawa kambing.satu pengalaman tak dilupai.Di pusat ko,Cg Isa bersiap sedia untuk memberi taklimat kepada kami untuk...SNORKELLING.yeah,Ohh..erm..kami dibekalkan google dan sepasang BY aka jaket keselamatan.Destinasi kami seterusnya,TAMAN LAUT(hoorayy!).Kami menaiki bot untuk ke taman laut yang tak jauh dari pulau redang.Di sana,kami di beri 'brief' sekali lagi tentang tmn laut dan langkah2 keselamatan mandi di taman laut.Selessai briefing,aktiviti pertama kami bermula.'WATER CONFIDENT'.
Kami dipecahkan kepada 2 kumpulan,muslimin dan muslimat,setiap kumpulan ini akan di ajar cara berenang dalam air,memang Best!walaupun ema sedikit takut sebab tak pandai berng,mujur ada BY.Setelah di ajar berenang oleh jurulatih,kami diminta untuk memakai google,mdan bersedia untuk snorkelling!Memang masa ni ada yang kurang confident,termasuk Ema.1st time.Last2,jurulatih 2 masukkan muka Ema dalam air.Memang teruk pada awalnya + cemas + sukar breathing..ema berjya juga belajar snorkelling (HE3).Sekali dah boleh snorkelling bolehla melihat ikan2 yang come~.Jurulatih hanya sempat membawa satu group pelajar puteri ke tengah laut dengan pelampung untuk melihat coral yang memang,cantik!.Alhamdulillah,aktiviti kami tamat dalam lebih kurang pukul 7 malam.
Pada malamya pula,kami dibawa oleh guru2 untuk berjumpa dengan adik2 pulau redang di masjid Pulau Redang jauuh di atas bukit,dengan kaki.Kesian.Aktiviti seterusnya ialah memberi usrah kepada pelajar thn 6 SK Pulau Redang.Pada pukul 10.30 mlm,semua pelajar pulang dan merehatkan diri = TIDO.

Jumaat,2 July
Pukul 6 a.m.,semua pelajar dikehendaki bangun.Aktiviti seterusnya ialah MENGAJAR!.Kami sekali lagi dipertemukan dengan adik2 thn 6 untuk mengajar mereka SN dan MATH.err,kebanyakkan kami nie..lupa cara2 nak mengajar Sains.Jadi kami same2 blur dengan pelajar mengajar SN.He3.selesai pada pukul 12,kami diminta untuk menyiapkan diri untuk aktiviti seterusnya.SNORKELLING...LAGII!!.mengikut perancangan,snorkelling kami di taman laut.Namun,atas sebab masalah2 tertentu.lokasi kami dipindahkan ke Pasir Panjang.Kami bertolak agak lewat lebih kurang 3.30 petang ke pantai.Kami tiba disebuah pantai,dan kami ingatkan 2 la pantai pasir panjang.Rupanya,TIDAK.perjalanan kami yang sebenarnya bermula.Tanpa pemberitahuan tentang penukara aktiviti nie,kami dibawa cg2 memasuki hutan meredah bukit bukau.Ya Allah,kitorang tak tahu sejauh mana jalan hutan 2,denganlaluan yang agak curam + batu licin + perjalann yang sangat jauh,kami dan cg2 agak keletihan.Tak pasal2 kene masuk hutan.Setelah hampi 1 jam berjalan dalam hutan bukit,kami akhirnya SAMPAI KE PASIR PANJANG!hooray!.Pelancong dari serata dunia ada kat pantai 2.Dan perjalann kami merentasi pantai untuk ke tempat snorkelling memang menambahkan kepentn kami.Kami diberi masa 30 mnit untuk mandi di pantai .Walupun masa agak TERLALU singkat,kami tidak mahu sia2 peluang yang ada,setelah merempuh hutan yaang besar.Ha3.kami semua REMPUH laut dan terus snorkelling.Laut di pasir panjang tidak sedalam taman laut.Walaupun ikan kurang.Dan Alhamdulillah,(Hooray),Ema dan kawan2 sempat dibawa oleh cg Isa ke tengah laut untuk melihat Coral yang sememangya beautiful.30 minit lebih berlalu dengan pantas.Kami pada awlnya disuruh untuk niat wudhu' sebelum rempuh air laut tadi,sebab kami kena solat.Oleh sebab tiada surau disediakan,kami solat di atas jalan raya yang sedang dibina.Pengalamn tak dilupakn juga.Perjalan pulang pada pukul 630 bermula!Kami mengejar masa sebelum tibanya malam hari.Memang sesorang dah keletihan,dengan Ustaz yang memang 'menipu' kitorang(ha3).'kejap lagi sampaila..sebatang rokok sahaja lagii.'dengar tak bunyi lori 2..'..Alhamdulillah,perjalana turun bukit hanya mengambil masa 30 minit shj.Oleh sebab pelajar puteri jalan dulu masuk hutan,peljar puteri naik Lori dulu.muka sesorang dah nampk keletihan dan agak pucat...
Pada malamya pula..FREE TIME.kenpa?Ha3..Cg2 laki dah siap pasang Screen BESAR kat dewan(komputer ngan TV SK redang dekat Luar bangunan..memang tak ada orang curi punyer).Ema agak dah.'Nak tengok bola la tu..',dan sangkaan Ema tepat.Semua pelajar lelaki kumpul belaka,nak tengok BOLA.Dengar2 Brazil lawan Belanda.Memang suara lelaki memecah kesunyian..'GOLL!!''OHHHHH''GOOLL!!'memang susah nak tidur.Ha3.

Sabtu, 3 July
Tak sangka,hari ni hari last day kami kat Pulau Redang.Perasaan nak balik memang ada,perasaan nak duk lama sikit pun ada.Nak buat camna.Aktiviti last kami,khidmat bakti kepada masyarakat.Kami diminta untuk membersihkan kawasan sekolah dan seterusnya bergerk ke Masjid di atas bukit untuk kerja pembersihan masjid.10.00 pagi,kami bergerk ke pantai ,nak buat apa Ema tak tahu.Sikit sahaja lagi nak sampai.Kami kena U-Turn balik sebab jalan tutup untuk ke Pantai.Huk3.jauh 'jenok' kene jalan balik ke sekolah.Aktiviti setersnya,packing untuk BALIK!!11.45 a.m.Kami semua diangkut sekaligus untuk ke jetty dengan Bas.feri untuk kami pulang ialah pukul 1 petg.Sebelum balik,kami sempat beli souveneir di tepi jalan.Alhamdulillah,tukang jual 2 mak saudara Nabilah Md Harun.Dapatla diskaun sket(HEHEHE)..Kami juga bertembng dengan Ustazah Akma Mohammad(PQS)yang tengah Vacation dengan family ustazah yang balik satu feri dengan kitorang.Feri Sejahtera 3 meninggalkan jeti Pulau Redang pada pukul 1 petang.Feri kami hanya mengambil masa 1 jam 15 minit untuk ke jeti shahbandar.Perasaan ema sampai di darat memang feelingless.Ha3.Sedih ada,relax ada,happy pon ada.Bas Tok jiring menunggu kamin dihadapan pejabat pos.Kami semua selamat smpai di perkarangan Tok Jiring pada pukul 3.15 petang.

Secebis kenangan dari Pulau Redang~

Tak lepas jugakla bantal kesayangannya die..

Gateway to ferry

Ce teka tangan saper depan Ema nie.huk3

Boring sngguh duk dalam feri T.T

naik van/bas ke SK Pulau Redang

View dari SK pulau redang

Taman permainan tak dilupakan juga.He3

Kuarters penginapan guru perempuan

Waktu subuh,memang nyaman betul + dikelilingi bukit

mengajar SN n MATH...padahal,sains kitorang sendiri tak ingat.T.T

Tak sabar nak p snorkelling

HA3.yang nie lawak nyer.Pengangkutan kitorang untuk ke jetty dan pantai.memang BEST!

Menung doh sorang2..lori lambat sampai..

View dari Pantai Pasir Panjang

Solat di atas tempat pembinaan jalan

OHH..NIGHTMARE!tapi sungguh MENYERONOKKAN + keletihan

Take turn nak solat asar

Atas Lori!..Best duk kat depan skali ;..Titanic moment katakan..

Letih selepas pulang dari jungle trekking..

Aish..ikhlas tak tu buang daun kering.^_^

Seblum bersih...MAIN BUAI Dulu.Kelakar la diorang nie..
Tangga ker..

View di atas bukit..

Buat ape 2?Saja..kibas kibas..

Tak sabar Dik Lah nak balik..

Beg2 yang mampat dengan baju busuk + pasir

Selamat jalan PULAU REDANG.Ila Liqo'i

DAH SAMPAI!!suka lagi Dik Lah..

Dah pengsan rupanya dia..
BANYAKNYER BEG DIA..gurau jer~2 beg orang lain
p/s:memang banyak kenangan di Pulau redang.Pahit,manis dan tak lupa ~masin!~.Ia adalah pengalaman yang tak dapat dilupai dan sukar diperolehi dalam hidup Ema.