Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa UIA ( CFSIIUM )



Assalamualaikum.

Yes.Writting time.Sebelum tu,ema nak share satu link kepada korang semua yang nak tahu tentang Pusat Asasi UIA.
<LINK>

Blog brother Kamil nie banyak menceritakan tentang akademik CFSIIUM.Very good info.Bacalah untuk mendekatkan diri dengan akademik CFSIIUM.*cewah*

Insya-Allah,untuk mendekatkan diri dengan Suasana mahupun persekitaran CFSIIUM,kerja Ema pulak nak menulis bab ini.*wink2*

Brief intro,jika PALAM untuk budak asasi UiTM,CFSIIUM adalah akronim untuk Centre of Foundation Studies International Islamic University Malaysia


UPDATE 2/4/2014 : Dengan terbinanya Kampus CFSIIUM baru di Gambang, maka pelajar intake baru (medic,pharmacy and dentistry) akan ke CFSIIUM Gambang dan bukannya ke CFSIIUM PJ. Oleh sebab still under construction, semua pelajar tidak dipindahkan ke Gambang lagi, hanya new intake 3 course sahaja baru.

UPDATE 14/5/2014 : Dah hampir 3 tahun Ema tinggalkan CFSIIUM. Therefore, maybe there is some new informations which are not updated, and improvement in faciities. In case ada something yang perlu Ema ubah atau edit, silalah bagitau. Thank You.~




Pening tak ??


Hostel(mahallah)

CFSIIUM Petaling Jaya 
Mahallah Brother : Mahallah khadijah, Mahallah Umar Al-Khattab dan Mahallah Fatimah Az Zahra
Mahallah Sister : Mahallah Abu BakaR, Mahallah Aisyah, Mahallah Zainab 
CFSIIUM Gombak
Mahallah brother and Sister : Mahallah Maryam
CFSIIUM Gambang
Ema tak pasti. Tak pernah pergi. Katanya lagi comfortable and better sebab baru bina. 1 bilik 4 orang and katil single..

CFSIIUM PJ

Setiap mahallah ada kelengkapan utama seperti wifi,coin laundry,tv room, kiosk (excpt mahallah brother - fatimah).Tapi tak semua ada fasiliti macam cafetaria,gymnasium,photocpy shop..Mahallah yang boleh katakan lengkap ialah mahallah zainab dan umar al-khattab .Tapi korang jangan pulak sibuk2 nak tukar mahallah sebab kurang fasiliti ke aper.Bersyukurlah...




Mahallah Umar Al-Khattab (UKC)


Mahallah Zainab Al-Jahsy (ZC)


mahallah khadijah (kc)



Ema nak celoteh  pasal ex-mahallah  Ema - mahallah khadijah yang macam hospital .Satu bilik ada 4 katil. Untuk budak AED-architecture,korang akan dapat bilik SPECIAL..Bilik budak AED lagi besar,katil single dan setiap orang ada meja study besar.

Untuk budak selain AED - dapat bilik 2 katil double decker dan meja study pula  lain - ada yang 4 and  ada 3 ,korang kena share yurp. Mahallah khadijah pun ada kekurangannya macam tak ada cafe, ada food kiosk jer - tak ada bench untuk makan mcm kafe.Tapi boleh jer kalau sister nak pergi UKC kat sebelah KC untuk beli makanan..

TV room ada kat lobi dan tngkat 4. Dobi pun ada kat tingkat 4 sahaja. RM2.50 sekali basuh, nak drier pun boleh dengan harga yang sama.
water cooler~kalau tak yakin dengan kebersihannya, belilah water mineral kat kiosk, sentiasa laku atau refill air  RM0.40/liter . Di mahallah khadijah ada court,playground pun(HIK3),gymnasium di tingkat 8. Lambat sikit nak bukak, Kena jadi ahli baru boleh masuk...

Cafetaria


Ada juga cafe luar dari mahallah. 2 cafe tu jauh sikit dari semua mahallah tapi dekat dengan classroom. Al Bistro  dan Cafe E .
Biasanya brother yang penuhkan kafe tingkat bawah (malam2- lebih2 lagi nak tengok bola..)
Makanan al-bistro best (ayam nasi beriani - best)

Fasiliti CFSIIUM

Alhamdulillah. Dekat depan front dan dikelilingi Mahallah Khadijah, Fatimah dan Umar ada padang. Biasanya brothers  yang main bola sepak, selepas asar sampai maghrib. Pagi2 buta pun ada (siap pakai kain pelikat lagi.hik3).
Ada basikal yang boleh dipinjam untuk go round round cfsiium. Boleh pinjam dekat Mahallah Fatimah. 


Padang CFSIIUM 


Court2 berdekatan UKC dan sepanjang nak naik bukit boleh ditempah.  Sisters hari rabu jer kalau tak silap. Jangan risau,setiap mahallah sisters ada court.
KC,FZC,UKC dan classroom semuanya separas laut,bangunan lain, korang kenalah panjat bukit sikit jer, nak pergi mahallah Aisyah ,lagilah korang kena panjat tangga sebab terletak tinggi sekali atas bukit. (tapi yang ema hairannya,sisters sanggup pergi AC lepas kelas sebab nak makan kat sana)

Mesin atm.
1 Bank Islam dekat luar Umar khattab
2 Bank muamalat dekat tepi klinik
1 Bank CIMB tepi Al-malik Faisal Hall


Selain tu,ada busana muslimah untuk sisters..Ada banyak tudung ,jubah dan aksesori muslimah. Inner pun ada. Tudung jenis akel yang berjalur/kosong/ton warna memang banyak dalam bidang 50 dan 60. lagi,sweater dan kot UIA sekali.


Outing

Ho3.part kegemaran ramai!



pasar malam

Special outing(pasar malam) CFSIIUM PJ sahaja 
Hari: Selasa. 
Time:5pm - 8pm 
Weekend outing/public holiday:
Hari: Jumaat - ahad 
Time: 9am - 10pm
Overnight outing
Weekend dan public holiday melebihi satu hari

PAKAIAN.please take note.brother biasanya tak ada masalah.Yang sisters..Kalau pakai jubah ikut nasib,kalau pakai jeans dalam jubah kemungkinan akan kena tahan dengan pok guard,kadang2 tak.
  • matric card - sentiasa bawa kalau nak out
  • sisters - pakai kasut berlitup/stoking,nanti pok guard suruh balik tukar
  • tudung pun jangan singkat2 sangat
Ada pak guard yang sangat Strict dan memang aktif menyaman orang.Suka  duduk kat depan pintu macam statue superman. Sekali saman, terbang RM50.
dan the most important thing! 
Korang tak boleh keluar Hari Weekdays!! Walaupun hari tu ada exam..Kalau nak keluar jugak,mintak kebenaran dari mahallah office  (buat surat). Nak keluar sebab suka2 nak g shopping tak dilayan.
Nak keluar hari selasa hanyalah untuk ke pasar malam, kalau korang pergi shopping dekat Jaya One (depan pasar malam), possibility untuk ditahan sangat tinggi.

Weekend outing.Akan ada ada bas setiap 30 minit untuk ke mana sahaja dalam KL dekat main gate CFSIIUM.
Bas fames > Mid valley dan stesen U.
Ada bas rapid kl T635 dan metrobus 12>.<..
Ada lagi bas nak pergi masuk KL ,tapi tak ingat berapa sebab tak pernah naik.

Apa yang ada sekitar CFSIIUM??ohh..best.farmaseutikal!HE3.korang nak buat apalah kat sana? =_='


Ada Jaya one dalam 200 meter. Tapi nasihat ema,bawa kawan ramai-ramai sebab situ tak ramai orang + tersembunyi kat dalam. Jaya one macam center mall biasa-biasa.

Jaya one
mid valley




Tapi ramai suka pergi mid valley. Al-maklum,kat sana semuanya ada.Bas pun dah tersedia.Tak jauh mana pun,dalam 10-15 minit sampailah kalau tak jam. Tapi, kena  tunggu bas dan tunggu bas bergerak dalam 35-40 minitla..


Satu lagi.Tolong jangan sesat.Kalau nak balik>.<,bas tunggu dekat NORTH COURT, bukan exit lain selain ini.
Naik rapid RM1,metro bus RM 1.90,teksi RM 8.



Bookstore


Buku-buku yang diguna pakai


Korang akan perlukan buku-buku untuk belajar.Macam mana nak dapatkan buku teks?

Ada bookstore kat CFSIIUM yang jual buku teks sahaja. Buku teks fizik,biologi dan kimia etc boleh beli kat sana. Buku mathematics pulak dijual oleh pengedar yang akan datang ke CCFSIIUM ikut masa yang ditetapkan. be alert. Sebab buku mathematics,lecturers uia sendiri selaku writers.

Untuk dapatkan buku teks 2nd Hand,  senior akan tampalkan iklan dalam mahallah. Lebih murah atau harga tetap sama =_='.

Compilation papers. Biasanya 1 - 2 bulan sebelum periksa, persatuan organisasi pelajar mengikut course akan jual compilation papers lepas. Ada booths masing-masing untuk promote jualan papers + kuiz lepas.

*rehat sekejap.korang tak letih ke baca panjang2?..fuh.Nak
berehat dulu?*

[Maaf.Gambar di atas tak ada kaitan dengan CFSIIUM]




Majlis Ilmiah

Setiap minggu. Diulangi,hampir setiap minggu akan ada 1-2 ceramah motivasi. Usrah jugak memang banyak. Tapi kalau korang nak pergi ceramah atau usrah yang datang secara tiba-tiba, pastikan usrah/ceramah tu telah disahkan oleh cfsiium(iklan yang disahkan), sebab sesetengahnya, mungkin ada pengisian yang tak patut didengar (sebab tu diorang buat senyap2).
Ceramah dan majlis ilmiah atau aktiviti pelajar yang disahkan boleh disertai mengikut kehendak pelajar masing-masing. Tiada paksaan sangat.

Wifi
Pelajar-pelajar sekalian. Kemudahan wifi memang ada..Korang boleh daftar wifi 1 bulan selepas semester bermula.Tapi kemudahan wifi tak laju.lagi satu, sesetengahnya tak dapat langsung daftar (macam ema dan roomies).
Baik pakai broadband kalau memang nak sangat bukak internet setiap hari. Atau pun share-share broadband sesama roomies.

Electrical Appliances

List of illegal Electrical appliances
  • rice cooker,tv,vcd player,eletric boiler,eletric stove,eletric oven,mini fridge,eltric pan,sandwich toaster
Dan barang eletrik yang boleh dibawa (ikut harga daftar)

  • RM 10 - laptot +bateri , ipod , handphone set , eletric iron, battery charger, eletric kettle,[ eletric radio/cd player,mp 3] (below 15 watt only)
  • RM 5 - Eletric typewritter, adapter, table lamp, fan, automatic bread toaster, hair drier
etc: kalau ada laptop + handset + lampu meja = RM25. bayar dekat finance.  diorang bagi tempoh bayar.kalau lambat,kena denda

Satu bilik dibenarkan ada 1 extension sahaja sebab ada 2 plug dalam 1 bilik.

Elaun

Bagi pelajar biasa(huk3).Elaun KPM.majoriti dapat RM1250.kalau campur dengan elaun pengajian RM1700+ macam itulah.tapi korang dapat rm1250 sahaja sebab RM500 nak kena bayar yuran daftar. TAPI! Nak daftar UIA, Korang kena bayar pakai duit sendiri dulu melalui bank muamalat.
Duit masuk lambat. Kalau junior2  dapat sekitar 1 bulan lebih lambat dari senior. Then, kena ikut abjad nama >.<. Jadi,kenalah guna elaun sendiri dahulu untuk 1-2 bulan pertama..
Bagi bursary. Paling tinggi dapat RM4000+,lambat sikit RM3000+.
Elaun diberi ikut semester. Short sem tak diberi yer.




ZONE TAARUF's WEEK

Dress code

Dress code sangat ketat untuk minggu taaruf.Baju normal CFSIIUM bagi sister


Maafkan Ema sebab muka sister macam nie T.T
Yang atas nie baju formal.Pakai sekali sahaja setakat nie dekat CFSIIUM.


  • Baju kurung or jubah. Tudung 50+60+jilbab warna PUTIH. Kalau tak ada,pihak committee akan sediakan dalam kit taaruf.
  • Kasut pula berlitup dan..warna gelap.
  • Matric card sementara kena pakai sentiasa.
  • Brothers,baju kemeja putih yer.
  • Dress code nie pakai waktu taaruf DAN hari Rabu. Biasanya akan buat spotcheck dekat laluan ke kelas hari rabu.tapi takla selalu.it is unexpected.So,drees code kena alert hari rabu - especially brothers.RM50 yer.
  • Slipper tak dibenarkan dalam campus ground dan outing(Sisters).



Taaruf week


angka giliran untuk daftar.So,datang la setengah jam awal!!


Taaruf sini tak lama.5 hari sahaja .Nanti, korang akan dibahagikan ikut course masing-masing. Ema budak biological science(biosc). Course lain ialah 

  • Medic (MEDCY)
  • physical science(physc),
  • English (BEN),
  • Arabic (BAR),
  •  Islamic revealed knowledge (IRK)
  • Human Science (HS)
  • Economics (Econs)
  •  dll.

Adjust la dengan singkatan tu sebab korang akan pakai sampai.....bila-bila.he2

Taaruf week nanti pihak komiti akan bekalkan beg berisi temporary matric card,buku program,baju batik,alas tempat duduk, tudung putih 50.
Okk.antara aktiviti minggu taaruf  seperti briefing yang banyak,sesi counseling,cfs song bai'ah practice,APT n EPT test,cultural night(siapa nak perform,boleh daftar),photography session untuk buat matric card, touring cfs dan last sekali closing ceremony (welcoming & bai'ah ceremony).
Tak ada bab2 ice breaking,lepas tu sesi main-main macam nak masuk tingkatan 1 ^_^
Sisters n brothers kena well aware dengan dress code and timing,kadang2 dia akan denda orang kalau buat kesalahan ni.
Dan.waktu nie,congregational prayers memang wajib untuk waktu subuh,maghrib n isyak.Selepas taaruf,korang boleh sahaja nak solat dalam bilik atau dekat surau secara berjemaah atau pergi dekat masjid KUIS betul-betul sebelah UIA.

Masjid KUIS


Dan minggu taaruf,outing tak dibenarkan.Walaupun ke pasar malam.

English Placement Test (EPT), Arabic Placement Test (APT) , Fundamental knowledge test (FKT) and Tilawah test

Saat genting buat students CFSIIUM.minggu taaruf nanti akan ada tests nie.Especially EPT dan APT untuk tahun berapa tahun pengajian anda dekat sini sama ada 1 tahun,1 1/2 tahun atau 2 tahun.1 setengah tahun hanya untuk budak economic sahaja.

EPT
English placement Test.
two papers macam dalam blog brother kamil.
1st paper is reading comprehension ada dalam 4 kalau tak silap artikel bertaraf reading digest.
2nd paper.1st part is writting.Analyzing a data given and 2nd part giving opinion.Opinion must be mature one,grammar pun kena jaga jugak.Think out of the box kalau nak obtain high marks.
3 hours to answer both papers.
so band yang ada is same as MUET.Band 1,2,3,4,5 and 6.
Students are more likely to obtain Band 3.Exceed more band 6 is Exempted..
untuk pelajar BEN,special sikit.kena melebihi band atas dari 6 (tak ingat berapa)




APT
jeng jeng jeng.Budak tak ada basic arab.Ini langkah anda untuk menjawab soalan:
  1. isi semua data-data yang diperlukan atas paper
  2. Selepas masa bermula.You can go out.TQ
Untuk budak yang ada basic bahasa arab.Walaupun sedikit/samar-samr.Isilah mana yang tahu.Sebab baru-baru nie,paper APT ema berada di tahap yang sangat susah.
Oleh sebab itu,untuk mecapai band pertama,markahnya 0-9,band 2 10-19.Exempted  20-65.
Itu waktu Ema,korang jangan ingat perkara yang sama dengan paper APT akan datang.Jawab sahaja mana yang tahu,insya-allah,dalam kelas ba nanti memang seronok!

So,macam mana dapat 1-2 tahun?Itu kena ikut course!Setengah kourse kalau exempted salah satu,dan dapat highest band lagi satu,insya-allah 1 tahun.Kalau berlainan macam,exempted APT ,tapi achieve band 4 EPT,peluang dapat 2 tahun tu.
Budak medik,kalau band 1 APT,Exempted EPT kena ambil 2 tahun,dan seterusnya

Selepas itu.Kepada yang dapat 1 tahun.Akan ada saringan tambahan.Ikut kepada gred SPM.Kalau subjek kritikal SPM etc,BIO dapat A-,anda terpaksa ditukarkan kepada 2 tahun.dan siapa yang dapat A,A+ SPM pun boleh diberi pilihan untuk ambil 2 tahun!
So,janganlah semata-mata nak dapat 2 tahun,korang buat2 fail APT/EPT exam.Kepada mereka yang tak exempted,jadual korang sangaat padat dengan subjek ba n bi.credit hours can exceed more than 30 hours a week.
Tapi untuk exempted dari BA n BI dalam semester pertama sangat cerah!dengan usahalah yer~

FKT n Tilawah

FKT nak suruh kita ingat balik pasal fardhu kifayah yang korang asyik hafal dari dahulu lagi masa darjah 1 untuk PAFA.But,interestingly,everything is English.Ada yang menggaru,ablution?congregational? dll.Jangan risau.Check LAST PAGE.ada dictionary and is a MCQ question

last exam.is Tilawah.

  1. Firstly,examiner akan dengar bacaan kita sama ada bacaan kita betul atau tak.Kalau dia suruh stop, korang akan 50/50 chance untuk  ambik tilawah di CFSIIUM atau di main campus.
  2. 2ndly,kalau lepas bab atas tu,korang akan memperdengarkan surah-surah hafazan pendek.
  3. Lepas tu,korang ada 50/50 chance untuk Exempted dari ambik tilawah kelas atau ambil tilawah class dekat main campus.

Tetapi,semua diwajibkan untuk pergi ke Study Circle.Study circle macam usrah dibawah UIA.it's under course taken but not counted in CGPA.Tapi jika fail,kena repeat balik Study circle.This is different usrah from usrah yang dibuat petang2 oleh sebahagian society sebab this is directly under UIA.


Surat Rayuan

Untuk mereka yang tidak berjaya masuk ke CFSIIUM (1st intake). Anda boleh buat rayuan kepada CFSIIUM. Berikut ialah contoh surat rayuan yang ditulis untuk dihantar kepada CFSIIUM.



Tukar-tukarlah sikit isi kenapa anda teringin sangat masuk CFSIIUM kepada sebab yang lebih relevan.




So,masuk UIA tak semestinya korang kena pakai jilbab labuh dan terikat dengan peraturan yang sangat2 ketat.Dekat sini,semuanya ikut korang.Pilih yang mana baik dan yang mana perlu dihindarkan jauh-jauh.Manusia kat sini,bukan semuanya baik,alim-alim,lembut-lembut,,ganas-ganas.Homo sepian  semuanya pelbagai karakter.Jadi,pilihla baik-baik sewaktu nak masuk dekat sini.Insya-Allah,iklim dini dekat UIA tak memaksa anda untuk melakukan perubahan secara mengejut,tapi,kalau ada keinginan dan hidayat,anda akan menuju kearah kebaikan sedikit demi sedikit.Nak stay dengan cara anda sekarang,tak apa.Tapi,stayla dengan pekara yang mahmudah.Insya-Allah.Dekat sini macam Universiti lain2 jugak,tapi kami menekankan sikit aspek agama dalam pembelajaran,termasuk la En.Bio,fiz n kimia~


Admission booklet for new intake.Ada pasal yuran sikit,apt ept sikit, dll.
And this one pulak student handbook which contain valuable informations for future and current students.Bacalah kalau nak tahu lebih lanjut tentang CFSIIUM 


Kalau korang ada pertanyaan dan persoalan.Tanyalah.Insya-Allah,Ema akan menjawab sekadar mampu.




371 comments:

  1. maklumat yang berguna,thanks bebanyak :)

    ReplyDelete
  2. sama2.kalau rasa perlu tambah apa.beritahulah

    ReplyDelete
  3. list subjek yg akan diamabil oleh setiap asasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. tengok kat blog brother kamil nie...he3,post ema dah melarat nak tulis panjang 2 lagi
      http://ordinaryguy92.wordpress.com/2011/04/30/centre-for-foundation-studies-iium/

      Delete
  4. kak, klu elaun jpa tu mmg every sem dpt ek? n agak2 1 bln bape kita dpt ek n bape overall for 1 sem?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha?Jpa Mana pulak nie.Akak ada beritahu Bursary n KPM sahaja..JPA dalam negara tak ada untuk program asasi sebab kerajaan dah bagikan..

      Delete
    2. kekeliruan. bukan ke bursary tu under Jpa?

      Delete
    3. Tak tak..Bursary inisiatif kpm untuk pelajar cemerlang,bukan under jpa punya

      Delete
  5. salam kenal dari uncle tirana aduka

    ReplyDelete
  6. Nak tanya. Akak ema masuk uia dgn kelayakan spm berapa A? Sy mendapat 7A 1B 1c+ . B phy dan C+ chem. Semasa mengisi upu, 1st plhn sy ialah foundation in bioscience. 2nd, foundation in physical sc. 3rd, foundation in allied health sc. 4th, foundation in human sc. Since uia biasanya ambil pelajar those yg yd dapat straight As, sy takut peluang sy utk masuk uia ni samar2 je. Pd pandangan akak, course mana kah yg mungkin cerah utk sy dapat dgn result yg sebegitu. TQ

    ReplyDelete
  7. Mari sini akak nak beritahu,sebenarnya tak ramai pun yang nak masuk biosc ..akak punya batch this year memang tak ramai yang memang nak biosc,kebanyakannya nak course lain tapi alih2 dapat biosc.insya-allah,ada peluang besar kalau letak biosc pilihan no1..akak tak tahu la pasal result tu sebab biosc pentgkan chemistry nanti nak smbung degree..

    ReplyDelete
  8. salam , akak . dalam upu saya isi 1st choice asasi ekonomi dan sains pengurusan (IIUM ) . saya langsung takde basic arab . memang saya tak jawab la test APT tu . boleh akak explain tak kemungkinan asasi saya bape tahun . based on test EPT or tilawah ke ?

    ReplyDelete
  9. Economics adapengajian 1 , 1 1/2 dan 2 tahun..
    kemungkinan 1 1/2 atau 2 tahun..ikut EPT.Tilawah tak effect tahun pengajian

    ReplyDelete
  10. Salam akak saya lepasan spm 2012. Mcm mana kalau kita hanya dapat 3 A sahaja dalam spm dan bahasa inggeris tu dapat A+ tapi subjek science yg lain (saya science stream) semua C dan D dan addmaths tu pulak E (_ _") pilihan pertama dalam UPU ialah UIA asasi bahasa inggeris. Agak2 nya lepas ke saya nak melangkah ke UIA ??? :o and intake untk asasi BI slalunya rmai x,,bkan ape..saya harap sngat dpat asasi bi kat uia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.Alhamdulillah la BI dah A+.
      Kalau ikutkan syarat kelayakan,bi mestilah A- minimum.Dan minimum math C dan 2 subjek lain2..Math adik mesti A kan?Insya-Allah ada harapan..

      Delete
  11. kalu lelaki ,rambut panjang ngan berjanggut kene potong ke?gehee

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum. Akak sy dapat spm 5A 4B . Agak" lepas ke utk foundation ni? Saya ade pilih course asasi seni bina kat uia ni. Saya pulak budak pure science.Tade langsung basic arab dgn lukisan kejuruteraan .

    ReplyDelete
    Replies
    1. 5A itu apa?Dah tengok syarat minimum masuk course seni bina??

      Kawan akak budak pure sains,masuk asasi kejuruteraan.okk sahaja.basic arabic tak ada pun tak apa.Nanti belajar kat UIA simple sahaja.tak susah2.

      Delete
    2. 5A for bm,bi,sj,math and pai.sy ade check kat link ni http://imascu.upu.mohe.gov.my/semak-syarat-kelayakan.cfm.
      Yg ni ke akak maksudkan ?

      Delete
    3. kat situ pun boleh.lepas tak?kalau lepas..insyaallah la dapat

      Delete
    4. Lepas. Aamiin. Thanks akak :))

      Delete
  13. assalamualaikum kaka ap mksud dia basic arab eh ? sye tk dpt grasp lagi bygn dia sbb sye tk study BA. sme ke dng ap yg kte bljar basic english mse schl rndah dlu ? like simple sentence constructions, greetings etc ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. basic arab macam itulah...soalan APT nanti dia tanya soalan standard SPM.
      basic paling basic pun nanti belajar nama2 makanan,tempat etc macam darjah satu.lepas tu baru masuk part buat2 ayat n belajar komunikasi.

      Delete
  14. Assalamualaikum kak.ema. Result SPM saya 4A(bi, ag, math, sej) dan sayang bm saya dpt B. sy ada 3D(subjek sains). addmath sy C. Rasanya diterima tak kalau bm sy tak A, dan ada 3D? 1st choice sy human science. Result sy layak utk apply hs berdasarkan web imascu.
    Sy cuma sgt2 risau.

    Kemudian, as for preparation, kat mana saya boleh buat rayuan terus? Kat PJ or gombak?
    Syukran :)

    ReplyDelete
  15. salam dik Ema, Kak sangat2 berminat dengan penerangan adik.Result SPM adik akak 8A 2B.A+ ( B.MELAYU, SEJARAH,MATEMATIK,ADD MAT)A (PEND ISLAM,SENIVISUAL,PHYSICK) A- (CHEMISTRY) B+ (BIOLOGI ) B ( B.iNGGERIS)adakah adik akak layak ke uia.Akak rungsinh kerana setakat ini tiada mana-mana tawaran kecuali dari unikl -Enggenering, Tylor- Perubatan. Matrik pun adik akak tak apply, Temuduga Universiti Teknologi Petronas pulak- gagal.

    ReplyDelete
  16. salam kak ema, kat asasi iium ni mmg everyday kna pki jubah n bju kurung ke? bkn ape klu dpt nanti sng nk prepare baju..hehe..

    ReplyDelete
  17. Nak pergi kelas biasanya pakai baju kurung,jubah labuh atau jubah seluar..
    nak jalan2 boleh pakai baju muslimah atau mana2 baju lebih paras lutut.

    ReplyDelete
  18. Assalam kak ema~ saya dpt asasi enginerg uia~ ada banyok nk dtanyo~ :

    1. Campus bbdk asasi enginrg dok kt mna??PJ jgk ka??
    2. Utk brothers pya outing leh pakai baju bebas x??
    3. Yg 2 taun kos tu mcm mna ek??kna dok kt PJ 2taun le gamoknya??-_-
    4. Bleh bwk moto x p asasi?? :D

    tengkiu..

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  20. Wasalam..
    1) PJ jugak
    2) pakai baju bebas tapi ikut outing dress code
    3) ikut result English And Arabic test minggu taaruf nanti..kalau lepas tahap minimum untuk 1 tahun,lepas la...
    4) tak boleh kat uia PJ

    ReplyDelete
  21. Salam akak, saya dpt asasi kejuruteraan tapi sy nak tukar kepada asasi ekonomi. Boleh ke? Sy tak yakin sbb setau sy asasi kejuruteraan di PJ tapi asasi ekonomi di Gombak. Akak rasa org yg tak yakin english boleh score ke utk etp tu? Dan sy ni kurang pengetahuan pasal agama, kalau tilawah dgn fardhu kifayah tu teruk macam mana ya? Sorry byk tanya. Harap akak jawab.

    ReplyDelete
  22. Untuk tukar program boleh..application nak tukar waktu taaruf ataupun habis satu sem kalau tak silap.kalau tak yakin memang susah la..>.<.Adik buat yang TERBAIK untuk ept.
    Tak apa.masuk UIA dengan niat nak tambah ilmu agama,kalau tak masa nie masa bila lagi kan.

    ReplyDelete
  23. Ada ke orang yg kurang lancar baca al quran masuk uia ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada sahaja.
      untungnya orang nie nanti boleh belajar kelas tilawah..belajar tajwid dan cara bacaan lebih betul.Kalau dah terror insya-allah mumtaz,tak ambikla kelas tilawah.kalau sedarhana,ambik kelas tilawah waktu degree

      Delete
  24. Salam akak..sya nk tnya kos apa di uia yg level arb dya xtnggi sgt..stkt ni yg sya thu sc cmptr sampai level 2 shjakn?..yg test ept bhgian writing..blhx akak tnjukkn cnth soaln dya cmmn..maaflah klu tnya byk..hrp akak leh jwb..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua course arabic belajar sampai level 2.kecuali budak arabic - Mestilah sebab nanti nak sambung degree Arabic. (level 6)
      tengok kat brother kamil blog.ada kak ema bagi link kat post atas nie

      Delete
  25. Salam kak..kalau kta xlpas arab level 1 sblum ke level2 cmmn ek?akn dibuang or diberi peluang ke2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. arab level 1 senang sahaja nak lepas..kalau tak lepas level 2 sebelum graduate,takleh graduate..

      Delete
  26. Salam kak. Dalam kit taaruf ade tdg putih so kalau trlupe mmg dh prepare la eh? And tdg tu wajib pkai rabu shj ke?

    Lagi satu. Boleh tak pakai tdg bawal? Saya mmg tak ada tdg bidang ni. And tudung plain masa class shj kan? So kalau outing etc boleh tak pakai tdg 3 ton ke? And kalau bukan waktu kelas boleh tak pakai sandal prmpuan bertumit?

    Kalau in campus/outing wajib paras lutut ke baju? Dalam mahallah/surrounding boleh tak saya pakai tshirt lngan panjang (longgar/tak fit) tpi bukan lah smpai prs lutut?

    jeans tak dibenarkan kan? So seluar macam mana yg dibenarkan? Seluar slack boleh?

    Ada seterika tak? Ke kena bwk sendiri?

    Maaf kalau saya banyak tanya. Dh tak lama nak msuk so kena buat preparation. Thanks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. >ada tudung putih.insyaallah kalau komiti taaruf letak.WAJIB hari rabu
      > tudung bawal tak digallak ke kelas.selain kelas boleh jer pakai.ton warna boleh.tapi tak bercorak
      >boleh pakai sandal bertumit tapi pakai stoking yer
      > setengah mahallah tak bagi outing pakai baju tak paras lutut.Ada yang lepas asal tutup punggung.
      > boleh sajer pakai tshirt dalam mahallah
      > jeans tak digalakkan.seluar longgar boleh.slack boleh jer.Tapi ramai yang pakai kain skirt
      > sterika tak ada

      p/s: kalau tak jumpa pak guard,tak kena saman,kalau jumpa,kena tahan.....especially nak outing

      Delete
    2. Ohh... Thanks akak sebab jawab soalan saya yg berjela2 tu. Soalan terakhir; so memang kena bawak seterika sndiri la?

      Thanks!

      Delete
    3. Oh.lupa nak jawab soalan tu.he3..
      tak ada sterika.Apa yang disediakan bilik......katil loker,meja study..kunci loker bawak sendiri.bantal tak ada.itu sahaja..

      Delete
  27. Assalamualaikum ukhti.

    Sy dpt course bio sc utk asasi ni. Kalau saya x de chance nk tukar course medic time taaruf week nnti, boleh x kalo nak further gak medic time degree nnti kalo sy stay UIA ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..

      boleh lagi tukar sem sem seterusnya.Cuba maintain 4.98 ke atas.nanti dapat invitation last sem untk tukr course critical

      Delete
    2. sorry.salah tulis.3.98.CGPA

      Delete
  28. CFS UIA ni diwajibkan ke masuk aktiviti korikulum mcm kelab sukan, seni, dsb?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak diwajibkan .Persatuan yang diwajibkan ialah persatuan academic - arts,science etc

      Delete
  29. assalamualaikum kak, tudung bawal yg bidang biasa tak leh pakai ke kelas ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tudung tak bercorak,pastikan tutup dada tak apa

      Delete
  30. Kalau nak tukar kos masa taaruf tu means masa register ke ape ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan masa register.Tapi nanti akan ada announcement.So,adik kena alert dengan announcement kat notice board

      Delete
  31. 1-Akak waktu kelas boleh pakai seluar slack or baju labuh tak ?
    2-wktu kls pkai bj kurung n tdg bwl blh tak ?
    3-budak law kena pkai bj hitam eh nnt ?
    4-akak blh bg pndpt tak antara kos law n ekonomi ? Saya takut tak blh bw law la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1- tak boleh.pakai jubah yang berseluar bkn kain tu boleh
      2- tudung tak bercorak,pastikan tutup dada tak apa
      3- Iyer ker?tak prnh plak akak dgr n lihat
      4- maaflah.akak ini budak sains..jadi no komen

      Delete
  32. Nak ty psl bilik2 kt mahallah.BUdak AED lelaki biasanya di tempatkan di mahallah mana ek? Bilik ada asing2 ke?Katil dia single ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorryla.Akak tak berapa arif pasal brothers punya.tanya brother kamil.link blog dia ada kat atas..
      bilik tak ada asing2

      Delete
  33. kak,uia ada asasi ambilan julai atau ogos tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada lagi intake yang ke 2 dan ke 3 ..tak lama selepas 1st intake .tapi tak ingat bulan berapa

      Delete
  34. hari pendaftaran memang kena pakai tudung putih ke?
    dlm surat x dinyatakan pun

    ReplyDelete
  35. Salam akak, nak tanya sikit ;-)
    1) kasut time kuliah mmg wajib kasut tutup kulit hitam saja ka yg dibenarkan? kasut warna lain?
    2) time pendaftaran tak wajib tdg putih ka?
    3) tdg plain 45 boleh pakai pi kuliah tak?
    4) satu bilik berapa org? Satu bilik tu semua sama kos ka? ada peluang dk nk dpt sama bilik dngn kawan kalau lain kos?
    5) Time outing bju kurung saja ka yg dibenarkan?

    Hehehehe, sorry terbanyak soalan :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1)Wajib pakai kasut gelap dan berlitup
      2)akak tak ingat tapi tak wajib pun kalau tak silap
      3) boleh
      4)4 orang minimum ikut mahallah.tak sama kos.peluang tipis.
      5) tak semestinya baju kurung.baju labuh yang tutup punggung dan paras lutut kalau boleh

      Delete
  36. salam
    akak,nak tny tntg ept n apt
    bleh x bg contoh2 soalan die mcm ne?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cnth soalan blh tgk kat blog bro kamil http://ordinaryguy92.wordpress.com/2011/04/30/centre-for-foundation-studies-iium/

      Delete
  37. sis..i also from SKKGB..i want to know about the TEnT.. it really to be taken during the ta'aruf week??

    ReplyDelete
    Replies
    1. really.trg?
      TEnT will be taken during Taaruf week along with apt n ept.

      Delete
    2. yes..really from trg n besut also..
      i really cant read quran well..but there are tilawah class there? n what for the tent test?

      Delete
  38. kak, kalau tak boleh jwb english test dgn elok, mcm mana ek? still boleh bljr dkt situ ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak jawab elok maknanya kena ambik english languange la nanti.Jangan risau.paling minimum pelajar uia pernah ambik ialah level 4 dari 6.Tapi credit hour memang full..

      Delete
  39. Salam,
    Laki mmg kena pakai kemeja plain je ke? Sy dh beli yg stripe sume, boleh tk nk pkai yg stripe ni je, nk beli baru rugi la kn..
    And, arab tu btul ke sng dulu time kat skola 4 thn tkpnh lulus arab, haha, klu lulus pun sekali dua tu pun ciput je, takut la plak mcm ni. Matrik dh tlepas dh, huhu, minta pencerahan, tq 😊

    ReplyDelete
  40. salam,akk nnt ada tak org yg tak pandai baca al-quran? akan ada org yg gelakkan kita ke sbb tak pandai baca?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.adik jangan cakap macam tu.Kat sini sisters dan brothers saling bantu membantu.Nanti ambil kelas tilawah al-quran , ustazah/ustaz akan tolong adik.Classmates pun..Insya-Allah.Roomate akak pun masuk kelas tilawah pun dah bertambah ilmu qiraat dia
      p/s:tak ada orang nak gelakkan.

      Delete
  41. Ok akk,terima kasih sgt2.so nnt bila time exm tilaeah dia suruh baca,kita ckp kita tak pandai la eh?nnt dia masukkan kat kelas tilawah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama.Jangan kata kat ustaz.Baca setakat yang boleh..

      Delete
  42. Masa exam tilawah dia tanya tajwid ke? :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada orang yang kena tanya ada yang tak kena

      Delete
  43. assalamualaikum kak,terima kasih atas maklumat yang berguna . saya nak tnya ni,wajibkah bagi kami untuk membuka akaun bank muamalat ? dan adakah white sarung dan baju untuk minggu taaruf disediakan oleh pihak uia ? sekian terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wajib sebab duit elaun KPT masuk ikut muamalat.
      white sarung uia tak sedia.baju batik jer dia yang sediakan...

      Delete
  44. Sepjg taaruf week kena pakai baju putih ke? Baju batik tu pakai bila?

    ReplyDelete
    Replies
    1. lelaki yer.pakai sekali.waktu majlis penutup kat padang

      Delete
  45. Ape beza white sarung and white tudung? Confuse.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sarung itu.Kain skirt labuh.anggap baju kurung tak ada baju tapi ada skirt.skirt tu la sarungnyer.

      tudung tu....

      Delete
    2. Oh. Kan putih la eh. Ya Allag da salah anggap. Esok da dftr mcm mana nak sedia kan kainnya

      Delete
    3. Sempat tak lagi tu...sekali jer pakai sepanjang duduk kat UIA.Sempat tak lagik nak siapkan tu

      Delete
  46. Baju batik tu pakai masa bila mgu taaruf? Yg pakai baju putih tu hari2 ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa malam penutup.setiap hari minggu taaruf kalau tak silap.

      Delete
  47. salam kak. kalau test atp dan etp tu kita x dpt jawab mcm ne ? kena buang dari uia teruus ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pun..nanti dapat level 1 BA dan level 4 BI > (mungkin).konfirm 2 tahun.yang pasti bukan kena buang.

      Delete
  48. Salam.akak,klau asasi ni ada kan 3rd intake? Sept kan? klau msuk sept ni klau dpt la rayuan tu nanti kita terpnga-pinga x? ye lah kan suma org dh start blajr tp kita bru nk msuk..apt and ept tu nk jwb bila? mst byk ketinggalan kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam...
      tak la...UIA bermurah hati nak bantu semua.Masa masuk tu minggu tu jugak jawab.
      Pasal bab ketinggalan tu,memang dah tertinggal.Baik buat consultation(jumpa) dengan lecturer.Tanya madam/sir bila free untuk catch up balik silibus yang tinggal.jangan malu-malu

      Delete
    2. mind to share your fb username? if u have one :)

      Delete
  49. Assalamualaikum Kak , Kalau orang macam saya ni lemah dalam Inggeris macam mana yek ? ada kat sana belajar basic balik ?

    ReplyDelete
  50. Slm kak . Sy dpt intake nvember nie nanti .. org yg msuk intake nvember bnyk ktinggalan ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. November yer.Kalau tak silap akak bulan November bulan short sem,maknanya tak pelajaran baru n waktu singkat sangat dalam 2-3 bulan,Tapi subjek tak banyak sangat ambik dalam 1-2 subjek.

      Delete
  51. kak , saya fail addmate trial 2013 , spm tak pasti la . tapi bole masuk ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SPM belum bermula lagi.Selagi tak bermula,selagi tu ada peluang.

      Delete
  52. saya aliran sains tulen , subjek apa wajib ambil kalau nak masuk uni ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adik kena tengok syarat kelayakan untuk masuk course apa dalam asasi UIA nanti.

      Delete
  53. salam.kak,saya dpt offer uia kos irk..susah x blajr irk tu? kwn saya dpt 10a n msuk uia kos irk then skg xsampai 3 bln kat asasi irk dia keluar dr uia...so jd agak bimbang nk ambk kos tu..mohon pendapat..nk kna dftr 27 okt ni..kwn saya kata kos irk n bar apt kna dpt lvl 6..scary ja,skg saya di Form 6,xtau mn the best 4 my future then dah istikharah n buat kptsn nk stay f6 kos agama jg d sek saya..adakah sy buat pilihan yg betul dgn xdaftar ke uia nnt?

    ReplyDelete
  54. kak klau bdx pure sains x de arab bleh tak masuk asasi pengetahuan wahya psal saya tahu sana bleh bljar arab lagi

    ReplyDelete
  55. salam...sy bru hbis sem1 dn result pun x lh hbat sngt.3.365 jer..sy ambik kos ALLHS...tpi klu bleh sy nk tukar dentist...
    akak rsa sy ad pluang ke nk tkar kos dn .dpt cgpa lbih...? sy rsa mcm dah ptus asa..susah oo..
    dh lah Bi lvel 5 kna repeat...sy sgt lemah dlm Bi...spm pun subjek ni satu2ny g bleh b...trutmnya speaking n writing ...huhuhu . rmai x yg repeat?...xde smgt dh ni. .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak masuk dntistry kna result cmrlg.3.9 n keatas. Nanti kena inteviu.ramai yg kna tkar kos sbb tak pnuh syarat
      Adik kena sdia plan b.alhs bnyk jgak choice degree
      Tak bnyk repeaters cfs.melaikn kena barred atau result fail

      Delete
  56. askum,kak kalau saya x pandai baca alquran.ept tu susah ke?tq.

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum akak, time kuliah lecturers give their talks in english or mix? Hehe, thanks. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut lecturer.international lecturer biasanya in english. Local lecturers campurization ^_^

      Delete
  58. Satu lagi akak, klu buat asasi di ipts bole tak buat degree di uia?

    ReplyDelete
  59. kak, sy xde amik BA,. boleh ke masuk UIA?

    ReplyDelete
  60. assalamualaikum akak,
    kalau english lemah, diterima ke amik asasi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikaikumussalam.
      Kalau result SPM English okk, boleh baiki lagi dalam CFSIIUM.

      Delete
  61. salam akak, nak tanya asasi dkat uia tough tak? mcm kalau pilih course farmasi ke, medic ke, kna score cgpa berapa eh at least?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam...3.9 dan lepas interview last semester di CFSIIUM

      Delete
  62. salam, asasi kat uia ni lain sikit kan..
    so kalau la amik asasi perubatan cthnye,
    nnt kalau nak smbg farmasi x boleh la?
    msti medik jgk? kalau pointer x gempak sgt utk mnx degree medic cmne?
    asasi sains hayat uia x boleh mnx medic kat uia kan?
    tp klau nnt degree nk mnx degree medic lg boleh?
    sgt musykil di sini haha hope you'll help :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada chance sambung medic.Kalau tak lepas syarat, kena pergi course lain yang telah ditetapkan.

      Boleh apply nak tukar course. Diorang interview, kalau lepas, bolehla.
      Dia kena lebih pointer 3.9 and pass interview then baru boleh forward masuk medic degree.
      Akak ada kawan sains hayat, dia mintak masuk farmasi last semester. Pointer okk, lepas interview..dapat degree farmasi.. Mungkin ada chance masuk medic jugak. kena strive sangat2.

      Yang penting CGPA 3.9 and do your best in the interview.

      Delete
    2. interview slalunye die tanye ape? yg nak tuka cos tu wajib intview eh? ade x yg x kene intview?

      Delete
    3. Sebab pilih course tu.. Apakah contribution kita...
      Juz jawab dengan confident and be different .. Maknanya, taklah jawapan macam skema jawapan and tak realistik..
      Memang kena interview, sebab ramai yang mintak and tempat tak banyak.
      Diorang kena pilih betul-betul..Memang ramai yang dapat..Adalah dlm 5-10% tak lepas untuk tukar course.

      Delete
  63. Salam,akak.dekat uia muet ni sama ke dengan ept?

    ReplyDelete
  64. Wasalam. Dari segi format memang sama.
    EPT perlu diambil oleh semua pelajar UIA sahaja.
    Dah exempted EPT tak semestinya tak payah ambil MUET.
    MUET nie budak kritikal course kena ambik untuk lepas asasi minima band 3.
    Student course lain boleh ambil MUET alam tempoh belajar degree UIA.
    Nak dapat kerja sesetengahnya perlukan sijil MUET. Sijil EPT tak ada.

    ReplyDelete
  65. Salam kak. Nak tanya, bagi graduate asasi utk kos medik(means last sem 13/14 pd Mei 2014) yg akn ambik degree bulan 9 2014 kat kuantan, mereka perlu ambil subjek agama dulu kat gombak ye? Ambik masa cuti antara jun-sept.. sbb katenye kt kuantan takde subjek agama. Betul ke kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la tu.
      Bukan tak ada subjek agama dekat Kuantan, cuma budak critical course agak sibuk + jadual kelas yang sentiasa berubah setiap minggu. Jadi, kenalah ambik 3 subjek agama dekat Gombak. Budak lain still kena ambik subjek agama yang sama jugak waktu degree, tapi satu subjek untuk satu sem.

      Delete
  66. Salam kak ema, saya minat nak ambik ben. Apakah core subjects ben? Saya tak pandai maths. Boleh lepas ke nak ambik ben?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. Boleh sahaja

      Core course :

      Basic Research and report writing
      Essential English Grammar
      Oral Communication skills
      Reading and analytical thinking: Drama
      Reading and analytical thinking: Poetry
      Introduction to study of English Language
      Introduction to islamic revealed knowledge
      Introduction to human science

      Delete
  67. Salam kak ema, saya minat nak ambik ben. Apakah core subjects ben? Saya tak pandai maths. Boleh lepas ke nak ambik ben?

    ReplyDelete
  68. Assalamualaikum akak Ema, akak ambil bioscience means asasi sains hayat lah kan? kalau mcm saya 8A 1B+ chemist boleh ke nak amek asasi sains hayat/farmasi/perubatan? memang kalau nak masuk uia kena budak straight A je eh?
    Hehe, mekasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.

      sains hayat tak ramai sangat orang apply. Tapi, ramai yang dapat asasi sains hayat tapi nak course lain.
      Farmasi dan perubatan memang susah sikit.
      Tak semestinya straight A . Tak straight A pun boleh...
      Tryla letak pilihan tu pilihan 1 2 3.. Pilih mana berkenan di hati sebagai pilihan 1 kk

      Delete
    2. kalau mcm biotech tu belajar apa akak? masa minggu taaruf kita boleh tukar ke medic/pharmacy kan, dia tengok apa eh? tapi tak semua jugak yg dapat tukar kan. selalu dapat tukar dlm berapa orang?
      Sorry akak banyak tanya, saya tengah dalam dilema ni haha :s

      Delete
  69. Salam. Tumpang pendapat.

    Adik saya dapat 5a spm 2013. Fizik and addmath c rasanya. Cuma dia dapat D in chemist.

    Kalau tengok minimum requirement masuk asasi, macam susah sebab Chemist dia dapat D.

    Dia ada ambik.bahasa arab tinggi. Kalau dia nak try masuk asas juga, asasi mana yang agak boleh dapat.

    N betul ke kalau dah masuk uia, boleh tukar course?

    Thanks and salam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam..

      Susah jugak nak masuk asasi yang sangat memerlukan syarat minima B/C dalam kimia. Kalau nak masuk asasi, kenalah pilih jurusan yang tak memerlukan syarat minima chemistry.
      Adik tu nak masuk aliran apa yer? Kalau matrikulasi, minima C chemistry. Bhagian teknikal tak perlukan chemistry.
      Asasi UIA susah sikit kalau chemistry D, Asasi USIM pun sama..Asasi lain saya tak pasti
      Memang betul boleh tukar course,Kenalah result cemerlang or lepas interview yang dijalankan untuk tukar programme.

      Delete
  70. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam..
      Tahniah!
      Err..akak tak survey la pulak diorang dapat berapa A untuk SPM..>.<

      Biasanya, tak dapat medik, UIA kasik course lain.. tapi boleh buat application untuk tukar medic bila keluar notification for application of changing programme at the end of a semester.. Kawan akak dapat sains hayat macam akak dulu, tapi dia berjuang jugak akhirnya dapat masuk pharmacy - one of the critical courses in UIA besides medic and dentistry..

      Delete
  71. salam akak, akak dapat asasi sains hayat then sambung degree in biotech kan. Ok tak biotech? Biotech nanti kerja kat lab je ke ? Kalau macam saya ambil asasi sains hayat then saya nak sambung degree in biomedic boleh ke? tapi biomed tu under faculty lain kann. Boleh ke kita tukar??

    ReplyDelete
  72. Wasalam..
    Akak baru nak habis tahun pertama biotek. Keseluruhannya, sem 1 senang lenang sikit sebenarnya >.<. Tapi senang lenang ni boleh membawa padah. Main subjek for biotek are chemistry and biology. Banyak yang kena hafal. Lab session pun semakin bertambah.
    Kalu nama scientist, mesti majoriti time dekat lab. Keluar kadang2 pergi sampling. Tapi akak insya-allah akan pursue Education (lecturing), Biotek memang tak lari dari kerja laboratory. Seronok sebenarnya untuk mereka yang bukan personaliti sosial..
    Boleh sahaja nak tukar biomedikal under kuliyyah allied health science. Ramai jugak nak tukar masuk allied sebab banyak option for degree dan ramai yang berjaya..- lepas diinterview setiap akhir sem- .. tukar programme lepas taaruf tu, kak Ema tak ingatla pula

    ReplyDelete
  73. Salam akak, pelajar asasi uia boleh ke isi upu lepas habis asasi sebab nak mintak tukar ke U lain contoh usm atau ukm?
    Ada tak yang buat macamtu dan dia boleh ke tukar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isi UPU. herm.. akak tak pasti boleh ke tak isi UPU. Tapi, kawan akak pernah nak mintak tukar USM, kena apply sendiri kalau tak silap. Lepas tu kena panggil interview. Kawan akak tak pergi sebab clash dengan exam

      Delete
  74. Assalamualaikum. Akak, saya lepasan SPM 2014 dengan keputusan 3A+ [maths, add maths, sej] 4A [BM, BI, AG, FZK], 2B+ [BIO, CHEM]. Saya memohon program asasi pergigian dan farmasi. Rasa-rasa ada chance tak untuk masuk UIAM?

    ReplyDelete
  75. salam akak..sy dpt 6A n 4B+(bio fizik kimia pqs)1 B(bahasa arab) lepasan spm 2013..sy apply untuk asasi sains fizikal / asasi sains bersekutu..ada chance x sy nak dpt uia??

    ReplyDelete
  76. salam,kak Ema.saya dpt 3a 1b+ 5c+[addmath,bio,fz,chemist,bi].saya mohon untuk program asasi pergigian.agak-agak ada tak chance masuk uia...

    ReplyDelete
  77. salam kak..saya dpt 5a,4b+,1c+ tuk chemist n D tuk addmath ,,lyk ke sye nk amik kos asasi ilmu wahyu ... n nk tnye cmner nk tukar kos lpas sem 1 sbb sye nk amik kos sains kemanusiaan sbenarnye ..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Nanti akan ada "Application for changing programme" lepas habis satu semester ..
      Apply and lepas interview..baru boleh tukar.

      Delete
    2. mekasih kak,, satu jer lgi soalan kak,, mcm mana nk check syarat minimum setiap program asasi di UIA sbb yg saya check semuanya yg lama punya..harap akak dpt bgi link..:) terima kasih bnyk2 kak..

      Delete
  78. Assalam'mualaikum. Saya lepasan SPM, dapat Bio A-, Chem A-, Physic, B+, Add maths B+ tetapi English C+. Adakah saya layak diterima untuk asasi sains hayat? Syukron jazilan.

    ReplyDelete
  79. im a cfs iium student. this is my second and final year. just a little advice, do not enter CFS IIUM. u will regret it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah.. Why?? I enter CFSIIUM and not regretting it..
      It is because of the two years programme?

      Delete
  80. salam adik ema...dgn keputusan bm A-,math A+ dan add math A....B dlm sejarah dan fizik...B+ dlm subjek lain termasuk PQS,PSI dan bahasa arab tinggi...anak saya memohon asasi kejuruteraan dan sains komputer{pilihan pertama} asasi sains fizikal{pilihan kedua}...yg merisau kan saya adakah beliau berpeluang utk layak ke asasi UIA sdgkan kurang dari segi jumlah score A nya..mohon pencerahan...tq

    ReplyDelete
  81. dan utk kedua-dua asasi tu beliau memohon ke UIAM....tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Tahniah untuk anak En.Aiman.
      Sebenarnya, jumlah skor A tak menjadi pandangan UIA.. Alhamdulillah, anak encik melepasi tahap minima sekurang-kurangnya C dalam setiap mata pelajaran.
      Sejujurnya saya katakan, saya tak boleh mengagak atau memberikan jawapan tepat untuk mereka yang bertanyakan " Saya dapat.bla3...dalam SPM, boleh tak masuk UIA"
      Perkara pertama ialah lepas syarat minima
      Syarat seterusnya kena lihat pada Universiti tu, lain universiti lain pemilihannya.
      Anak En. memang layak masuk UIA berdasarkan score bukan bilangan score.. tapi kalau ramai yang memohon UIA, pihak UIA kena upkan sikit krtiteria pemilihannya..
      Doalah banyak-banyak untuk anak En dapat pilihan terbaik

      Delete
  82. assalamualaikum kak ema..kalau result spm saya 4 a (bm,ag,mt,sej) 3b (bio,bi,addmath) 1c+ fizik dan 1D chemistry...agak agak layak tak amik courses law ?risau sangat tak dapat uia ni...

    ReplyDelete
  83. Assalamualaikum akak. Saya lepasan SPM jugak.. uia ni memang universiti yang saya impikan sejak kecil lagi dan saya teringin sangat nak masuk sini. Upu hari tu saya ade mohon asasi bahasa inggeris uia and saya letakkan tu sebagai my first choice. Setiap hari fikir layak ke tk nk masuk uia ni sebab spm sye dpt 2A 2A- 2B+ 1B and 4C. Arab saye dapat C and english saye dapat A. If tk dapat... dengan result saye yg macam ni boleh buat rayuan kan kak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..
      Herm.. oleh sebab nak pilih Bachelor of English (BEN), kriteria memang terletak pada skor BI.. BA tak tengok la in case nak ambik arabic. .. Rayuan? boleh buat rayuan kalau tak dapat.

      Delete
  84. Assalamualaikum kak. Saya dpt asasi undg2 uia. Betul ke kalau eng teruk and tkd basic arb akn kena 2 thn? Kalau eng ok sket boleh tk dpt 1 thn stengah ke? And stiap bilik brapa org? Tq kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.
      Yerp. 2 tahun. Setahu akak, budak economics jer yang ada option 1 1/2 tahun. Correct me if i'm wrong.
      Ni sister ke brother? Sister 4 orang satu bilik

      Delete
  85. Salam kak. Sy dpt uia kos asasi english. Nk tnya.
    - arab wajib ke dlm exam? Or hnya sbjek sampingan?
    - masa tilawah tu kena bca kt ustaz pkai mic ke? Hm takot la kak. Sy x lancar sgt bca, walaupun agama sy dpt A minus, kalo bab bca nie mmg x lancar :(
    - bila masok kelas tilawah, ada exam ke utk tilawah?

    Hrap kak dpt jwb. Sy tktau nk tnya sape dh. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. wah. Budak BEN
      - Arab? kena test dulu waktu minggu taaruf. Kalau lepas, subjek bahasa arab tak payah ambil.
      - Wah. Tak adalah sampai mic macam tu. Depan ustaz/ustazah sahja.
      - Ada exam untuk tilawah sebab nak tahu bacaan kita dah improve atau tak. Exam tajwid. And kena baca ayat hafazan.. Surah pendek-pendek jer

      Delete
    2. Salam Kak Ema hehehe <3
      thank you for the loooong entry tapi best gila hihihihi.
      Qila budak BEN ni hikhik.
      Help me T_T
      Takut.....................

      Delete
  86. Wasalam...
    He3..LOOOONGG.thank youuu sebab sudi baca..
    Jumpa lagik buka BEN sorang! He2. welcome to CFSIIUM
    Don't be scared. Tak ada apa yang perlu ditakutkan sangat~~

    ReplyDelete
  87. Assalam. Akak, saya dapt asasi BI di uia..if sya nk smbung degree, tpi bukan kos yg sama boleh ke? Mohon penerangan.. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.
      Boleh juga tukar waktu CFS. Applied Change for programme lepas habis 1 or 2 sem, called for interview and tengok la kena rejected/accepted.
      Kalau tak lepas, try lagi next year ( kalau 2 tahun)
      Even in Degree, we can still change programme. Tapi kena survive for 1 sem..

      Delete
  88. Assalam kak Ema,
    Kalau english tak berapa nak terror sangat, macam mana ye? senang x nak adapt kat sana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam..
      Tak apa saja. Lecturer local speaks BM too, international kenalah cakap BI..
      Mungkin masalah study sebab SEMUANYA dalam BI, kecuali BA :p

      Delete
  89. Assalamualaikum..kak ema..sye dpt engineering & science compter...nak tnye kalau sye dpat exempted b.arab...maknanya xpyah ambil b.arab terus ke atau hours die sikit?
    Maknanya kalau dpat band rendah hours lgi tinggi la kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exempted Arab maksudnya tak payah ambil Arab terus.
      Band rendah, hours tinggi....

      Delete
    2. Ohh..thank you kak di atas pencerahan... :)

      Delete
  90. Kak uia kat nilai ada lg ke dh tk operasi,?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah 2 tahun dah tak beroperasi. Semuanya berpindah ke PJ..PJ pun tak lama lagi akan ke Gambang

      Delete
    2. Ooo. Kk kak tq. Tp yg pj ke gambang tu tktau lg lh bila eh? Bkn dlm masa trdekat ni lah eh?

      Delete
    3. Tak pasti lagi. Bangunan tak siap lagi la tu. Tak dengar lagi news CFSIIUM PJ akan tutup dalam waktu terdekat nie

      Delete
  91. Salam, Kak Ema... sya nk tnya sikit..
    1. tudung ariani saiz XL/L leh dipakai x dlm kelas ataupun time ta'aruf?n tudung tu kalo ada ton leh ke?
    2. kalo nk tkar course masa ta'aruf tu mudah ke? ataupun lbih mudah smasa abes sem 1?
    3. cadar tu plain ke bebas?
    4. kain sarung putih tu mcm kain bju kurung ke?

    ok... Thanks... ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Tudung ariani boleh pakai waktu classes, ton pun boleh
      , Tak sure kalau tudung Ariani boleh pakai ke tak waktu taaruf.
      2. Mudah tu bergantung kepada Department yang kita nak tukar. Mesti ramai yang nak tukar, so kena ada hadnya. But, it is better to take this chance tukar awal-awal..
      3. Cadar berbunga corak-corak kartun pun tak apa..
      4. Yes

      Delete
    2. jdi kalo tkar drpd bio sc ke allied sc, camne?

      Delete
    3. Boleh jer tukar yang nie..
      Tapi,cerewet sikit..Sebab basically kat CFS , both courses belajar subjek sama jer cuma pursue degree lain.
      Jangan risau, ada jer yang dapat tukar..

      Delete
  92. Kak , nk tnya lagi
    - tilawah, fardhu ain hukum tajwid semua tu masok dlm carry mark ke?

    T.kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Carry mark?
      Do you mean CGPA?
      Then yes for tilawah.
      Untuk Fardhu Ain, kena lepas tu..

      Delete
  93. Assalamualaikum,akak.kalau wide shawl mmg xblh pakai ehh?? Tudung ape yg blh pakai wktu pendaftaran,ta'aruf week and classes??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam,
      Shawl is no no no during taaruf week.
      Pendaftaran and minggu taaruf, putih , biasa n no fesyen
      Classes, anything yang menutup aurat and less fesyen~

      Delete
  94. Akak, nak tnya sikit ...ari tu orng uia ckp untuk dak oku ade bilik khas..
    Akak thu tak bilik tu mcm mne?? Maksudnya bilik air dia asing ke?? Brp katil ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes.. Akak ada dengar pasal bilik oku tu. Tapi akak tak sure kat mana, tak pernah masuk. Impolite la pulak tiba2 serbu orang yang kita tak kenal.
      UIA memang titik beratkan kebajikan student OKU..Jalan yang sesuai untuk bekerusi roda, kelas dekat ground level, tandas luar pun ada special for oku, bersih and selesa ( yang nie pernah masuk..kih3)

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  95. Okay!! Thanks for the info,akak. =))

    ReplyDelete
  96. Kak. Tudung taaruf week sminggu tu smua kena putih eh? Kain tu pakai sehari je ke stiap hari? And masa pndftaran pn kena tdg putih ke? Sorry kak bnyk tanya T__T

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Yes. Sepanjang minggu taaruf, kena tudung putih
      2. kain tu, seingat akak pakai waktu cultural night and closing ceremony
      3. Akak pakai tudung putih hari tu, Nanti dapat notis pendaftaran, tengoklah. Kalau dia suruh ikut DRESS CODE. memang kena pakai tudung putih

      Delete
  97. Salam Kak Ema , macam mana ya kalau kita nak daftar terus ke UIA tanpa melalui UPU ? saya tak dapat UPU :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam
      Adik boleh masuk 2nd intake. Buat rayuan..
      Hantar surat directly to office UIA.
      Classmate akak dia hantar surat rayuan face to face ke office UIA..tak pakai orang tengah..Terus dapat 2nd intake..

      Delete
  98. Assalamualaikum Kak Ema. Rajinnya akak jawab pertanyaan. Semoga Allah membalas jasamu. ^^

    Saya Alhamdulillah dapat BEN di UIA. Nak tanya kalau waktu daftar boleh tak saya pakai tshirt muslimah,senang sikit nak angkut barang.Kalau pakai tudung warna lain time daftar tu boleh tak?
    Lagi satu,kalau mahallah sisters memang satu bilik 4 orang ye?

    Terima kasih Kak Ema ^ ^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..
      Alhamdulillah, tujuan kak Ema buat post nie supaya adik-adik nanti tak kekok bila masuk CFS, dapat kenal lebih awal. Be more prepared. Mostly, to answer any inquiries by my future junior ..< cewah, budak BEN, dah speaking dah kak Ema..>

      Tahniah!
      Nanti dapat "admission booklet" bila dah access to UIA website, boleh tengok kat situ pakaian taaruf macam mana. Yang pasti kena tudung putih. T-shirt muslimah tu tak sure boleh ke tak..
      Pakai seluar track kat dalam tu..HIK3.

      Yes..Maksima 4 orang satu bilik.

      Delete
  99. assalamualaikum kak Ema . best sgt baca blog kak Ema ni . byk inpu2 yg berguna tp kak sy ada beberapa soalan ni

    1) kan kak Ema cakap yg shawl tak boleh masa mnggu taaruf kalau ke class bole tak ?
    2) sy dapat offer IRK tp kalau nak tukar ke kos lain kos apa ya boleh ?

    -hamba-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, Thank you.

      1) Tudung shawl memang tak boleh pakai waktu minggu taaruf. Ke kelas, ada jer yang pakai. Tak la pulak kena tahan waktu spot check.
      2) Boleh.. Tukar la ke course yang menjadi top priorities daripada IRK. Adik fikir-fikirkanlah mana yang better than IRK..

      Delete
  100. Assalamualaikum Kak Ema .sy nk tye .sy dpt asasi sains hayat kt uia .yang sy tahu asasi ni boleh smbung degree in biotechnology ng biomedical kan.boleh tk AkAk kasitau kerjaya y kita boleh ceburi klu ad degree in biotechnology nih .lagi satu mcm mne nk pursue education lpas abes degree . :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..tahniah!

      Untuk pengetahuan adik, Option for budak BIOSC are :
      1) Biotechnology

      ( new degree programmes!!) Starting this sept 14/15 intake :
      2) Plant Sc. - confirmed-
      3) Marine Sc.
      4) Agriculture

      Biomedical tu dah di ubah under Kuliyyah Allied Health Sn..=(

      Scientist -Biotechnologist, Pegawai Penyelidik, Pegawai Sains, farmaseutikal, kerja kat R&D, Syarikat Biocorp, , Lecturer

      Kita samalah dik. Akak nak pursue education. Later take Master.. Bolehla applied jawatan pensyarah kat mana2, sementara or sebagai tutor. Education yang adik maksudkan tu level high school or university?

      Delete
    2. Terima kasihh .hhe
      Wahh .ad new degree programmes .mcm seronok je program y baru nih .hhe .sblom nih ad 2 je .tu y sy dlm dilemma sket bila dpt sains hayat kt uia nih. Hehe .Lain ke Kak klu high school ng uni .klu hi.sch kna amek master jugak ke ?

      Delete
  101. Assalamualaikum kak ema. Selain atm bank muamalat. Ada apa lagi? Maybank ada? Harap kak ema balas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..
      Panjang sangat post kak Ema sampai aik pun tak terbaca..
      Bank yang ada hanyalah muamalat, Bank Islam and Bank CIMB

      Delete
    2. Thanks akak! Sayang akak!!! Hehe. & lagi satu, asasi econs mmg kt gombak eh? Tpi knp daftar kt pj. Mcm mana tu?

      Delete
  102. Assalamualaikum k.ema. saya nk tnya. Ramai tk pelajar law kt uia? Paling ramai kt uia skrg course apa ye? And kat cfs kat pj tu ramai tk ek? Budak2 pharmacy medic and dentistry kt gambang kn? Dulu masa akk diaorg dh start kt sana ke? Ramai tk ek kak? Kalau nk kuar outing tu kema pakai bju apa ye? Sorry kal cm soalan bodoh tp saya tgh seram ni tkut tkdpt nk adapt kt sana... maseh bnyk2 kak..

    ReplyDelete
  103. assalamualaikum kak ema

    berkenaan dgn mahallah boelh minta ke ? and dia duduk ikut course ke ?

    syukran kak . semoga Allah membalas jasa baik akak share pasal semua ni

    ReplyDelete

Saya komen

Powered by Blogger.