1 April 2011

Apabila Si Budak menipu





Sofi : Kak,ade orang baling tuala ke sofi mase sofi solat tadi...
Ema : *mate menyengat ke arah 2 budak laki dalam bilik *









Sofi  : Syafiq ngan syahir main baling tuala tadi...


Ema  : Siapa baling tuala tadi?Ngaku cepat....


Syahir dan syafiq : syafiq!!Syahir..


Ema  : *terkejut..*,Ha!Ada orang tipu dalam bilik nie...siapa tipu nie..Mesti ada orang tipu(mata liar mencari).....Syahir? (Budak kechik selalu cakap tak betul..)


Syahir : Bukan syahir.Shafiq oo..


Ema  : Shafiq,siapa baling?


Shafiq :...syahir...


Ema : betul?


Shafiq : Syahir......


beberapa minit kemudian,


Ema  : Alamak...takder orang mengaku,maknanya semua kene tidur atas tilam busuk tempat adik "bocor" maring eh...


******


Ema : Shafiq..siapa buat?


Shafiq : syahir......(tak bermaya..mata yer merah..)


Ema : ye ker?doh,wakper adik tipunyer..Shafiq baling tak?


Shafiq : Tak tau.........shafiq baling kene kat lain.................


Ema : Kalau tiada yang berani mengaku,semua tidur kat bilik bawah (tilam busuk)


*******


Ema : Syahir...syahir baling ker?


Syahir : Syahir tak baling pon!!


Ema : ye ker?


Syahir : YER..Shafiq baling ooo...


Ema  : aish..tak ada orang mengaku camni.Kak tak bagila tidur bilik kak.Tidur kat atas tilam syahir "bocor" tu neh...


Syahir : "muke monyok"..takmboh...."muka cebek?"


Ema  : Siapa ngaku,kak bagi dia main komputer balik sekolah esok..


Syahir : "senyap..tiada perubahan riak wajah"




Setelah disoal siasat satu persatu...
Kami pun ber"kumpul" di depan TV (tgk tv lake tu)


Ema  :  Okkla..tiada orang ngaku,maknanya kita semua tidur bawah~!


Syahir : "buat muke monyok g" 


Shafiq : no reaction


Ema : Siapa yang mengaku jujur,kak bagi dia main komputer..


Shafiq : main komp maner se..?


Ema : "ish budak nie..nak main game  laptop org lah tu =.=' .."..kak bagi dia main sims 3..


Shafiq : "tersentak.."


Ema : okk..siapa yang nak mengaku..mengaku cepat sebelum terlambat.Angkat tangan siapa yang buat


Syahir no reaction.Shafiq yang memegang alat kayu KH dia tibe2 terkial-kial angkat separuh tangan..Terkejut Ema bila tengok syafiq angkat tangan separuh (teragak-agak).


Ema : Siapa yang buat angkat kaki kanan..


Syahir no reaction.Shafiq tibe2 je macam angkat tak nak angkat kaki kanan dia macam was2..=.=',budak nie,biar betul..


Ema : kak bilang sampai 10..siapa nak ngaku kate " saya yang buat " (sambil tutup mate)...10,9,8,7...


Suara X : Sssssaaaaaaasssssa......


Ema : "ha,sah budak ni...".......pergi ke budak X.....Siapa yang buat mengaku.kata saya yang buat..


Shafiq : SSsssSsSSAAaaaaaa........


Ema : =.='...Shafiq ke buat?kata ya atau tidak..


Shafiq : y.y.y.y.y.y.yy.y.y...aaaaaaaaaaaa


Ema : ???ahhhhh????Yes ke no?


Shafiq : ssSSsssssssss


Ema : YES ke NO?


Shafiq : Yes


Ema : kenapa tipu?..


Shafiq : marah..


Ema : ?
Shafiq : takut kene marah ngan kak..


Ema : (gitu pulak budak nie....)..itulah kak marah..Kite kenelah berani cakap benar!kalau cakap benar,barulah kak tak marah..kalau cakap tipu..itulah kak nak marah ni.....Minta maaf ke sofi..Adik syahir pun..mintak maaf ke sofi..


Syahir dan shafiq : ???(tak tahu nak kata apa )


Ema : =.='...kata, "minta maaf sofi sebab baling tuala masa sofi solat.."


Syahir dan shafiq : minta maaf sebab baling tuala ke sofi..


Ema : OKk!siapa nak tidur bilik..naik atas....






MORAL
  • Do not ever let a kid tell a lie..
  • Kalau tipu,jangan keras2 sangat tanyer...takut adik(macam kes Ema..walaupun ema tak tengking atau marah ke adik..adik2 pun dah terasa takut kene marah)
  • Jangan kacau orang tengah solat
  • Eratkan hubungan anda dengan adik2 tercinta
  • Berhati-hati jika anda mempunyai 2 orang adik yang sangat liat - lebih2 lagi lelaki


p/s:...Insiden ni membuatkan ema teringatkan masa zaman kechik dulu....

3 comments:

Syauqatul Wardah said...

hahaha, kak b2 suka post ni! ^_^
kakak yg sgt bertanggunugjwb!
syabas!

adik2 lelaki kak b2 dgn Ema sama je..buat salah tak ngaku, ha, sbb tu la, takut kena marah. padahal kalau ckp betul, xdknya kita nak marah, kita marah sbb ckp tipu.

sebenarnya ni jadi kenangan bila besar2 nanti...^_^

kalau bdk2 kecik ni, nak baik lagi, kita selit kata2 mengenal Tuhan "cakap tipu Allah marah", "ckp tipu kwn syaitan", "ckp tipu nanti masuk api neraka"

biar bagi mereka bayangan, Allah tu Tuhan kita, Allah kata jgn ckp tipu, ikut sbb Allah tahu apa dlm hati kita walaupun mak, ayah, kakak x tahu....jgn ikut syaitan, biar mereka kenal, syaitan tu musuh kita....dan kenalkan mereka dgn api neraka, kene buat baik, kalau buat jahat, masuk api neraka..yg panas berganda2 lagi drpd api dkt dapur tu, nak cuba?



p/s : psst..Ema dah ada gaya jadi seorg ibu ^_^

Ema said...
This comment has been removed by the author.
Ema said...

Terima kasih kak b2..........
ha2..

budak2,masa kechik kite macam tu jugakkan..hermm....

masa kechik2 dulu
ayah selalu cakap,walaupun kita tak buat..mengaku juga.Seleps tu,ada adik2 beradik buat salah - (ayah soal siasat - msasih ingat segar mugar lagi peristiwa tu.masa tu ema bongsu sekali.ada orang buat salah,tiada yang ngaku..Last2,Ema mengaku walaupun bkn Ema yang buat..lepas tu ayah marah Ema,Mak kesian ke Ema,kate,Ema takut kene marah..tapi,ayah memang percaya bulat2 yang ema b'slh.Nasib baik ayah tak rotan.Hu3,tapi,memang sedih bila kenang balik...Last2,pesalah sbnr tak mgaku jugak..Memang Ema sedih..



hu3..lain kali diorang tipu ema cakap la..he3

HOHOHOHOHO....boleh buat ibu?kenapa tak kata boleh sudah khawin...hak2..

Lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...