Universiti Search

January 06, 2012

Assalamualaikum

 N happy weekend!-bagi siapa yang duk kat pantai timur-
Harap2 sihat2 belaka.Ema cuma pening kepala.Bukan sebab sakit,tapi terlalu banyak sangat info yang baca dan nak kena baca.
Tentulah info pasal Universiti nie.

Tengah belek2 laman  web tentang universiti tempatan yang cuba merebut tempat bertakhta di hati ini.Banyak perkara yang perlu diusulkan dan dipertimbangkan..
Perkara pertama yang perlu tengok.Tentulah tengok program mana yang korang nak dan mana universiti yang memang menyediakan peluang program yang terbaik untuk anda.

Apa kata kawan2 yang sedang bereha-rehat dirumah,atau kerja part time atau tengah cari kerja.Pegilah terjah website Universiti yang menjadi pilihan.
Kaji dalam2  tentang program dan universiti tu..
Tengoklah program tu belajar tentang apa (lebih mendalam)
Jangan lupa tengok yuran program yer(hik2)
Lokasi tu penting jugak!mana tau kot2 terletak kat tepi gunung,tak pasal2 merajuk nangis sebab tak suka.(jika anda cekal..sure boleh!)
Apa aktiviti/pencapaian program tersebut..
Ce try bandingkan program di universiti tersebut dengan program di U lain2..
Dan apa kata korang explore Universiti tu secara mendalam seperti sejarah,pencapaian(mesti la kene tahu),aktiviti club,kemudahan fasiliti dan lain2..
dan carilah apa yang korang nak tahu.

Macam Ema dah explore la sedikit sebanyak tentang UIAM,USIM,UM,UPM dan lain2.Ada benda jugak kita tak tahu macam,rupa-rupanya Kampus program asasi UIAM dekat Petaling Jaya,Selangor manakala induknya di Gombak(baru tahu..) -penting ke tahu..he3...-
Dan ema jugak baru tahu kebanyakan Universiti menerima asasi UM dan UiTM untuk kemasukan ijazah pertama.Asasi tu sahaja diterima,yang lain cannot la..



Jadi,apa kata luangkanlah masa anda melayari internet untuk cari info penting nie sementara rakan2 anda di PLKN sedang belajar modul Rukun Negara di dalam kelas~~

Lepas tu,bila karnival pengajian tinggi 2012,korang boleh tanyalah macam2 tentang apa yang korang tak faham ..OKK?


p/s:Baru tanya nak tak masuk kelas memandu.Niela tak ada semangat nie,dah lama tunggu,semangat pun turut hilang.Tak ada interest pulak nak masuk =__=

No comments:

Saya komen

Powered by Blogger.