Mengorak langkah seterusnya




Alhamdulillah

Assalamualaikum

Tamat sudah kisah result SPM 2011.Selepas ini bolehlah kita mengorak langakah yang seterusnya.Tiada masa untuk bersedih,tiada masa untuk terus gembira seperti kelmarin,kecewa atau over-excited.Inilah step yyang seterusnya yang perlu diberi perhatian sebab dapat Result adalah langkah awal untuk meneruskan pengajian ke peringkat lebih serius.Tidak kisah jika anda mendapat result teruk atau cemerlang.Jika tidak dapat berusaha mencapai impian,result tu hanya perhiasan semata-mata.Ada yang dapat result cemerlang,tapi cita-citanya hanyalah menjadi seorang pendidik biasa.Tapi itulah cita-citanya.Bukan untuk mendapat kemasyuran semata-mata

"Aku dapat 15A+,tak naklah jadi -sekian2- dah,pilih course medic la pulak.baru nampak hebat..'

Oii cik adik,kita nak pilih kerjaya bukan kerja...Apa yang kita  pilih adalah untuk masa hadapan,kerjaya bukan untuk stress tapi atas dasar minat.Bila minat,insya-allah,kerja nanti tak mudah patah jiwa.

Kakak Ema pun result SPM 2008,dia dapat 4A (kabo jerla neh kaklang),tapi dia usaha biar dapat masuk medic.Tawaran apa dia dapat?2 tawatan UIA , mula2 nak pergi USIM,tapi dia lebih minat pergi Overseas.Sekarang sudah tahun ketiga di Universiti Al-Azhar.Dia korek peluang yang ada la tu.search peluang..Part tak best,ada jejaka arab datang menerpa.hik3

Jadi insya-allah malam nanti Ema akan try isi borang UPU .8 PILIHAN.Tak payah takut-takut nak pilih.segan silu,berdebar dan etc..Chekclist selepas in ;
  • try isi iMasCU tak payah tipu-tipu pakai result orang
  • boleh try kira merit kita 
  • Isi SEMUA permohonan yang ada
  • Apply unruk SEMUA biasiswa yang ada (Asasi ada scholarship dia.bagus kan~)
  • Today p BSN ,pergi beli no pin perguruan
  • Lagi..MESTI ISI BORANG UPU..terlupa pula kan..

Jadi wahai kawan-kawanku.Segala yang berlaku ada hikmahnya.Cemerlang atau tidak,cuba lihat dari sudut yang berbeza...Jangan lihat dari satu sudut.Sudut hadapan.11A+ atas kepala,terus memikirkan kesenangan.Bila dapat 11B+,terus rasa frust..


Masa ini jugaklah orang tengah sibuk dengan asasi.Asasi pintar dah jadi famous.Tapi untuk apply AsasiPintar mungkin agak sukar.Kelmarin sahaja orang dah sibuk mencari maklumat unruk asasi UKM.



Fikir-fikirkanlah.Tak semua yang cemerlang SPM,berjaya di universiti.Tak semua tidak cemerlang SPM,tak Cemerlang di Universiti.


p/s:Bukan cemerlang dunia sahaja.cemerlang akhirat jangan lupa



12 comments:

  1. salam,macam mana nak tau gred gce o-119 english kita ya?tanya cikgu sekolah ke?untuk apply oversea

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada kat bahagian bawah sebelah kiri slip periksa

      Delete
  2. InsyaAllah, tapi igt pilih kos bukan kerana minat sahaja. kna tgk pasaran pekerjaan jugak.
    Tak semua kos akan menjaminkan kerja yang mudah nila grad nnt.

    All the best profesor!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasaran kerja salah satu faktor.Sekarang kita terlebih guru.nak kena tambah kelas.Tempat tak cukup.kena fikir balik perkara tu.
      Alhamdulillah,kerjaya ema nak pilih nanti kerjaya baru di malaysia.Bidang ini sedang berkembang dan sangat memerlukan graduan yang berjaya untuk menaikkan lagi bidang ni.
      Thanks ayuzawan

      Delete
  3. asasi ada scholarship sendiri?
    nak apply kat mana ya?sy ta pernah dengar pon sebelum nieh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru-baru nie ema pergi karnival jom masuk U.Wakil UIA ( utk asasi UIA) kata.."Biasiswa untuk asasi ada.Diberikan mengikut pencapaian masing2 ..lagi bagus pencapaian.lagi murah rezeki nanti" - macam itulah..
      insya-allah,asasi lain juga ada .cuba tanya balik.tapi masuk 1st degree.Kita kena apply scholarship sendiri

      Delete
  4. salam....anak saudara sy dpt 11A juga....tp dia tak pasti nak pilih apa...kos asasi pintar apa ye? dia nak dok sama U dgn sy....^_^ SKANG STUDY MANA? COURSE APA??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asasi pintar tu apa? check ni http://ema-mel0dy.blogspot.com/2012/02/apa-itu-asasi-pintar.html

      Delete
  5. salam....anak saudara sy dpt 11A juga....tp dia tak pasti nak pilih apa...kos asasi pintar apa ye? dia nak dok sama U dgn sy....^_^ SKANG STUDY MANA? COURSE APA??

    ReplyDelete
  6. ema
    dah apply biasiswa ka?

    ReplyDelete
  7. salam ema,
    saya dapat 10A,9A+
    tapi saya bukan budak permata pintar
    klu mintak asasi pintar
    memang x boleh ke?
    tima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh la ...asasi pintar this year dah terbuka untuk semua lepasan SPM..

      Delete

Saya komen

Powered by Blogger.