28 March 2011

Si Budak bermata 4 - penerus warisan

Assalamualaikum


Ema nak kongsi cerita sorang budak laki..He3,adik Ema sendiri la.Anak ke -6 dalam keluarga kami selepas Ema~

Alkisahnya,dipendekkan cerita kalau p jalan mana2,mesti ade orang tegur keluarga Ema 

"LAA..semuanya pakai spek laker.."

huk2..YA.
Semua keluarga Ema memakai spek mata.Adakah ianya dalam blood kami?chromosomes?DNA n RNA?hu2,ema tak tahu.
Bermula dari ayah terus ke ibu,abang ke kakak dann sampai la Ema~
Ema pakai spek masa darjah 4.Kalau tak silap,powernyer 70 - kiranya rabun biasa (permulaan ke arah semakin rabun ^_^)..

Sejarah Ema dan spek Ema sangggaat menyedihkan.
Boleh dikatakan hubungan kami tak pernah menjadi,tak pernah mesra dan tak pernah semata sespek.
Semuanya gara-gara Ema,(maafkan daku spek)

Ada banyak  kenangan spek  yang tak dilupakan ..antaranya,Ema kehilangan spek..spek pertama pulak tu.Last2,ambil keputusan buat yang baru....
1 tahun kemudian.
Baru ku jumpa spek ku...
betul2 dalam beg sekolah dekat tempat letak bocong air tepi beg tu..

Yang meremukkan hati..
masa darjah 6,Ema ter'salah' letak spek lam kocek seluar..
Sekali duduk,
KROOOKKKK...
tiada apa yang dapat dibuat selain tepuk dahi sambil merenung spek yang senget kene lenyek
patah spek ada berkali-kali.spek terbengkok (?),Cermin dia tercabut 2 kali (2nd time last week punyer accident.hak)..tercalar teruk..(HERM.tak terhitung.)
yang paling serius..
power naik..memang terus naik.
Sedis Ema..jadi rabun nie menyedihkan.Tapi,Ema masih dikurniakan penglihatan walaupun tak sempurna.Syukur Alhamdulillah..

Alhamdulillah juga,sejak masuk sekolah menengah,Spek yang Ema pakai nie,tak pernah tukar sejak F3 (kalu tak silap..)
Paling lama dalam rekod history Ema~HOHOHOHO~

^_^

***
Cerita Syafiq



HA2...suka Ema bila tengok ayah ajak adik Ema syafiq p check mata.Syafiq berlari seluruh penjuru rumah.Nasib baik ema pujuk,kata - dia tak cucuk mata...dia tanya soalan jer.Terus syafiq  angguk p kedai spek.

Malam 
8.30 p.m.

OH!Pemeriksaan sudah dijalankan .
Yang terKezut nyer..power spek mata adik Ema......
300!
ya Ampun..ema sekarang pun 375 + 400.
YANG PALINGGGGGGGGGG SEDIHHHHH SEKALI!!!!!!!!!!!!!!











       ohhh...sedih Ema rasa.Impian adik ema yang nak jadi pilot -  tiada harapan.Kurang harapan.
Cita-cita adik ema yang memang taksub dari kechikkk lagi dengan kapal terbang.Semua ahli keluarga tahu yang syafiq bila besar nanti nak jadi pilot.
nak jadi pilot,bawak kapal terbang A380.Boeing Airbus..
Sekali berkaitan kapal terbang memang tak sah kalau dia tak ikut sekali.
hobi masa lapang - main kapal terbang , lukis kapal terbang.. =.='

sekali dengar masalah rabun syafiq.....memang nak nangis Ema. T.T.
Bersabarlah wahai adikku..
dah nasihat.kalau  tak nak rabun teruk..kena makan makanan sihat (ingat nak promote produk per2 yang boleh pulih penglihatan..)
dah kate jugak.
"tak perla,pakai dulu spek.Nanti bila besar2 nanti tahulah syapiq nak buat macam mana...pakai dulu spek"

Memang senyappp jer dia.Tanya kuat,saper nak jadi pilot.Memang tak jawab langsung.Biasanya dia awal sekali angkat tangan..
dia pun jawab 

"Tak apa,boleh kerja lain kat kapal terbang"

oHH...SEDIS..
adik bongsu,Syahir pulak buat hal..Budak kechik nie..memang nak kene.ada ke dia kata ke syapiq 
"Syafiq dok boleh jadi pilot,syapiq pakai spek!"

Budak nieeee,...(budak syahir nie pun nak jadi pilot.ho2,ada 2 pilot dalam keluaraku,bolehla merantau dunia nanti.)

Alhamdulillah,tadi tanya balik
"Siapa nak jadi pilot??!!!!"

"SYAFIQ!" - laju sekali dia angkat tangan

p/s:Syafiq tak putus2 tanya ubat apa yang boleh rawat rabun nie..ema pun tak tahu nak jawab apa..hentam jer,asal dia tak putus harapan...
ERrrr...Lepas nie..ema 'takutkan' adik ema selepas syafiq tu,Sofi - "lepas niee,sofi pulak pakai SPEK!!" - ho2,memberi nasihat supaya tak rosakkan mata yang masih lagi elok



2 comments:

Hyun Ah Ra said...

petua untuk merawat rabun; makan buah delima...=D

Ema said...

WAAAAHHHH
makan buah delima yang merah.
pasti best...
Adik Nadhrah kene belanjala kak Ema..
tak pun,tanamlah satu pokok blkg umah tu..

Lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...