12 January 2011

Aku manusia biasa

Assalamualaikum...

Post ini ditujukan buat kawan-kawanku yang tak berputus2 bertanya tadi
Pertama sekali.
Ema ingin menjelaskan bahawa,Ema hanya manusia biasa.
Rahsia Kejayaan..

Maafkan lah diri Ema..
Ema bukan Nur Amalina - pelajar pertama yang telah menggegar Malaysia dengan 17 A1 spm
Ema bukan Azali Azlan..
Ema bukan Nik Nur Madihah
Ema bukan Abang Muzammil


Ema hanya manusia biasa yang tiada kelebihan atau 'rahsia' atau kate orang,
buat benda pelik dari manusia biasa..

Mungkin kadang2 Ema tak perasan apa yang Ema buat benda yang lain dari lain..
Mungkin Ema ada benda 'pelik' yang Ema buat sampai Ema pun tak perasan

'Sal ngafal al-Quran ker?'
'Sal suke makan Kismis ker?'
'Takla..sal suke minum Milo la..'
'Sal buat guaner..'

Tapi.....Soalan yang paling glamour orang tanyer,fames sekali..(ha3,tergelak Ema dibuatnya bila ingat balik)

'Ce cerita..selepas balik sekolah buat apa..sampai tidur..malam2 study apa..'

Bila diorang tanyer..Ema pun terfikirkan apa yang Ema buat setiap hari selepas sekolah..Rutin yang sama..


Ya Allah..
Inilah ujian..
setiap apa yang berlaku ada hikmahnya..dan ini antara ujian Allah buat Ema..
Allah telah mengatur semua ini kerana ada hikmah di sebaliknya..
Dan Ema sudah dapat mengenal pasti apa antara hikmahnya..^_^

*****

Okkla..
Tadi orientasi F5.Slot pilihan kerjaya.
Sesi kaunseling Ema pasal kerjaya dengan Cg Rohaya belum habis dan tak akan habis sampai selagi Ema tak menjejakkan kaki ke Universiti.
Pilihan kerjaya dah nampak jelas sikit.Ema pun dah confront Mak Ema yang juga kerja dalam bidang yang sama dengan mak Ema.Mak dah beritahu sikit-sikit.
Memang benar,seseorang ibu mampu mengusik hati kita.Kita lebih percaya dan yakin kalau kata-kata itu dikeluarkan dari mulut seorang ibu..
Mak Ema pun tak kisah Ema kerja apa asalkan pilihan kerjaya tu tak rendah sangat pangkatnya aka kedudukkan paling rendah dalam bidang tu...


[USAHA:DOA:TAWAKAL]
itulah pesanan ka Rabiatul aka Kak b2 kesayanganku~
itulah rahsia kejayaan ka b2 yang sedang belajar di UIA.Asasi BA.kalau tak silap.
~maafkan daku kalau salah~


Maaflah kalau Ema tak ada 'rahsia kejayaan' apa2..
Kita tidak mahu klon Nik Nur Madihah
Kita tidak mahu klon Nur Amalina
tapi,apa yang Ema tahu..Ema nak orang yang lebih baik dan berjaya dari  mereka yang telah pun Imtiaz.tanpa dibayangi kejayaan bekas al-mutafawwiqin dalam SPM dan seterusnya.
analoginya - kita tak mahu mencipta sebuah laptop biasa dan terus mencipta laptop  biasa,tapi kita ingin mencipta laptop yang lebih canggih dari semasa ke semasa.


Tapi~Ema akan kongsi apa yang patut ada Ema kongsi..
Ema lebih suka kalau ada seorang datang pada Ema dan minta tolong mengajar subjek Bio,Math n lain sekarang jugak! daripada hanya bertanya Rahsia dan terus tenggelam entah ke mana.

Oh yer..PENGUMUMAN.HUK3
TEMPAT NO.2 DALAM TINGKATAN 4 2010 LEPAS IALAH
 AQILAH MT AMIN 

ema tak rasa itu izan aqil..
Jadi,marilah pakat ramai kerumun qilah pagi esok.hak2..tanya rahsia kejayaan dia pulak.
Ema n kawan2 lain hajat nok sekat FAIZ HATIM HANAPI.nak 'ugut' dia supaya  beritahu kejayaan selalu  A+ add math
Aish..duduk molek jer belakng yer dalam kelas..kadang2 fokus mata ke dia sampai kenyit mata2 nak tengok budak genius selaku rank no.1 lam sklh ni belajar.Entahla,kadang2 rasa nak...EEEEEEEEE..*geram*(bukan geram negatif but in positif way~)
Ha3,bukan marah..tapi nak suruh dia kongsi  rahsia kejayaan dia yang Ema pasti memang BANYAK dari Ema~

p/s:ADUH!Ema MINTAK MAAF BANYAK ke sorang budak Ladang ni yang naik se van dengan Ema balik sekolah tadi.Ema tukar tempat dengan dia,dia duduk belakang,ema duduk tepi tmpat duduk pak cik van.
EMA MINTA MAAF!masa nak tutp pintu,Ema tak perasan tangan yer pegang pintu.Ptutla Ema rasa macam hempas 'jeli'.Rupanya jari dia...uuuu..kesian dia.mengerang kesakitan.Mase tu baru tahu ema penyek tangan dia.Kesian dia T.T.serba salah dibuatnya.




No comments:

Lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...